Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stirra mindre i matteboken

/
  • HUR LÖSER VI DETTA? Tisdagens ekvation för mattelärarna var att ta visa hur de kan utveckla sina metoder i klassrummet för att nå ett bättre resultat bland eleverna.  Anna-Karin Edström vid Ulvsäterskolan och Kerstin Lindblad vid Kastets Montessoriskola tar sig an uppgiften.
  • BAKOM MINA SOLGLAÖGON. Ta på er matteglasögonen och se omvärlden i olika former och siffror. Den uppmaningen ger Ingrid Olsson.
  • TALAR I SIFFROR. Ingrid Olsson tycker att det är lika viktigt att lära sig räkna tidigt som att kunna säga

Bort med matteböckerna och inför mera snack kring matematik i klassrummet. Det är 70 mattelärare i Gävle överens om efter ett möte om hur de kan utvecklas.

Annons

– Matematik handlar mycket om självförtroende. Att eleverna vågar och visar att de kan, säger läraren Anna-Karin Edström.

Matematik är svårt och tråkigt tycker många elever. Samtidigt ligger svenska elevers kunskaper i matematik under genomsnittet i Europa.

Gävle kommun vill få till en förändring. Två personer är anställda som matematikutvecklare och i går samlades 70 lärare för att lyssna till Ingrid Olsson. Hon är lärare i matematikdidaktik och tycker att det behövs förändrig inom matteämnet.

– Orsaken till elevernas dåliga resultat är att kursplanen är otydlig och att lärarna inte vet vad de ska göra med materialet, säger hon och fortsätter.

– I dag jobbar eleverna framåt i matteböckerna i egen takt. Det håller inte. Vi måste skapa förståelse och göra saker som de tycker att är intressant. Ta hjälp av hemkunskapen, idrotten och slöjden. Förskolan är en otrolig viktig del i det hela, säger hon.

Men hon vill även poängtera föräldrarnas ansvar. Att diskutera veckopengen, hur lång bilresan är eller spela spel tillsammans.

– Stäng av tv:n och ta fram Monopol, schack eller andra spel som har med matte att göra, säger hon.

Hur blir jag bättre på matte då?

– Se genvägarna. Det gäller att upptäcka att det jag lärt mig tidigare kan användas igen, i ett annat sammanhang. Där har vi brustit i undervisningen.

Lärarna Anna-Karin Edström vid Ulvsäterskolan och Kerstin Lindblad vid Kastets Montessoriskola funderar över varför en del barn har lättare att knäcka en matteuppgift.

– Det finns olika sätt. En del prövar alla metoder de lärt sig för att lösa en uppgift, andra har gott självförtroende och vet att de kan. Men vi märker att elever lär mycket av varandra och att diskutera, säger de.

 

 

 

Mer läsning

Annons