Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor skillnad på simkunskapen mellan skolor

/
  • HJÄLP. Simläraren Sebastian Tofferi hjälper Johanna Hedström med bentagen. Tvåorna på Brynässkolan ska – på försök – få sex extra simtillfällen för att se om det gör att fler klarar målet då.
  • LÄRARE. Simläraren Mats Ivarsson har slagit ihop två Bomhus-klasser för att frigöra fler simlektioner för Brynässkolan den här vårterminen. ”Det är unikt, första gången. Vi gör så för att vi ska kunna mäta om det blir skillnad med 20 gånger. Så man inte bara hamnar i diskussionen att det inte finns några pengar”, säger han.Foto: Annakarin Björnström

Att kunna simma är livsviktigt. Det kan rädda liv.

I Sverige anses simkunnighet så viktigt att alla skolelever ska lära sig att hantera nödsituationer i vatten och simma 200 meter innan de slutar femte klass.

Men långt ifrån alla når dit. Och nästan två miljoner vuxna i Sverige kan inte simma.

I en artikelserie på tre delar söker vi förklaringar och ställer oss frågan: är simkunnigheten en klassfråga?

Annons

I en stadsdel lär sig alla simma, i en annan knappt hälften.

Skolans läroplan slår fast att alla elever ska lära sig simma. Men i verkligen hinner inte alla lära sig på de begränsade tillfällen som ges.

Nio av tio femteklassare i Gävle klarade förra året målet att simma 200 meter. Men måluppfyllelsen varierar kraftigt mellan olika skolor.

På Lilla Sätraskolan kunde bara 8 procent av eleverna i tvåan simma förra året, medan 84 procent på Strömsbro skola klarade målen.

– Det är stor skillnad i förkunskaperna beroende på vilken stadsdel barnen kommer ifrån. Ta Brynäs, Sätra och Andersberg till exempel och jämför dem med Fridhem så är det stor skillnad, säger Mats Ivarsson, simskollärare och badmästare på Fjärran höjder.

I vissa stadsdelar är det en väsentligt större andel barn som har gått i simskola på fritiden innan de i andra klass får simundervisning under skoltid.

– Om du tittar på föreningarnas simskolor är det medelklassbarn som går där, säger Mats Ivarsson.

Dyna eller platta

Arbetarbladet besöker Lillhagsbadet i Bomhus en onsdag i februari. Tolv andraklassare från Brynässkolan väntar – en del otåligt – på sin tur att ta sig runt bassängen. Några behöver simdyna och flytplatta, men efter första varvet har de flesta lagt av sig flythjälpmedlen. Det här är gruppens sextonde tillfälle på skoltid.

– Jag kunde inte simma innan, nu kan jag. Ryggsim är ganska svårt men bada som vanligt är lätt, säger åttaåriga Ranja Hahdi.

Albin Sundell Thelin tycker att det är roligt att simma, men jobbigt med kallsupar.

– Det var svårt i början men när man förstått hur man ska göra är det lättare. Sedan ska man sätta ihop det också, säger han.

I tvåan är målet 50 meter bröstsim och 25 meter ryggsim. När eleverna har klarat det får de stanna kvar på skolan resterande simtillfällen. Eftersom simgruppen då blir mindre får de barn som behöver mer träning bättre möjligheter att lära sig. Det gynnar barnen i områden där många klasskompisar har gått i simskola. Ju snabbare gruppen krymper desto mer tid till den enskilde eleven.

På Lillhagsbadet avlöser klasserna varandra. Efter Brynässkolan är det dags för Källöskolans tvåor. Här är gruppen hälften så liten som den förra, trots att eleverna kommer från två klasser.

Träna med barnen

Efter 16 tillfällen är det normalt slut på simundervisningen. Då är det upp till skolan och föräldrarna att träna med barnen så att de förbättrar sig. Nästa chans till simundervisning är i femman. Då blir det två lektioner teori kring säkerhet, och fem tillfällen simträning.

Men enligt Mats Ivarsson räcker det inte för dem som inte knäckte simkoden i tvåan.

Diskussion

Kultur- och fritidsförvaltningen har nu tagit upp en diskussion med Barn och ungdom om hur simundervisningen ska kunna förbättras.

– Vissa stadsdelar är bättre och har varit det under längre tid och då måste man ändra på det om målet är att alla ska nå målen. Det är ju det vi jobbar för hela tiden, säger Mats Ivarsson.

Redan nu pågår försök med simundervisningar med sexåringar. Dessutom testas också intensivsimskola, då man kör två gånger i veckan åtta veckor i stället för en gång i veckan under 16 veckor.

På försök ska Brynässkolan också få sex extra simtillfällen under våren, för att se om det ökar måluppfyllelsen.

Mer läsning

Annons