Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora skillnader i bedömning av nationella prov

Det kan skilja mycket i betyg när Skolinspektionen rättar nationella prov jämfört med elevens egen lärare.

Därför tycker Gävle kommuns kvalitetsgranskare att det är bra om lärarna gör det i grupp.

På Vasaskolan blir det allt vanligare att två lärare rättar tillsammans.

Annons

– Vi har hittills inte sagt att det inte får vara den egna läraren som rättar, men vi har sagt att det är bra om det är en grupp som gör det tillsammans, säger Gävles kvalitetscontroller Sinikka Pisilä.

Bedömningen av de nationella proven diskuteras varje vår på särskilda bedömarkonferenser i Gävle kommun. Alla lärare som rättar nationella prov bjudas in att delta.

Det är bra, tycker Ulla Hägglund, biträdande rektor på Stora Sätraskolan, en av skolorna där Skolinspektionen i våras kom fram till att eleverna hade fått för höga betyg.

– Vi har alltid suttit i grupp och diskuterat. Men just förra året var vi utlokaliserade på olika skolor under ombyggnaden, så då var det svårare, säger hon.

Skolinspektionen har tidigare föreslagit att proven ska avidentifieras innan de rättas, för en mer rättvis bedömning.

Enligt Ulla Hägglund tillämpas den metoden också ibland, när någon lärare är osäker.

Sinikka Pisilä tror att det fortfarande är mer regel än undantag att den ämnesansvarige läraren själv rättar provet.

Mer läsning

Annons