Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stort avtal på gång om stadsbussarna

/

Kommunen och X-trafik förbereder sig för en stor upphandling av busstrafiken i Gävle. Om ett år kan det bli någon annan än Swebus som kör stadsbussarna. Avtalet är värt omkring en miljard och ska gälla i tio år framöver.

Annons

 

Swebus nuvarande avtal för att köra stadsbussarna i Gävle är från 2002 och går snart ut. I april ska politikerna i tekniska nämnden fatta beslut om vilka krav kommunen i samverkan med X-trafik ska ställa i upphandlingen.
Kraven som ska ställas handlar till exempel om bussarnas säkerhet. Det ska finnas alkolås och klimatanläggningar på samtliga fordon. Tillgängligheten måste också uppfylla vissa krav på till exempel utrymmen för barnvagnar och rullatorer. Hållplatsutrop är ett annat krav. I dag har bussarna bara en rullande text framme vid föraren.
Miljökraven följer dem som föreningen Svensk kollektivtrafik har satt upp om att fossila bränslen som drivmedel ska vara avvecklade till minst 40 procent år 2012 och 90 procent år 2020. Här finns ett problem för politikerna att ta ställning till eftersom det ännu inte finns någon produktion av biogas i regionen. Enligt Gävle Energi kan det tidigast bli något 2014. Innan biogasen finns tillgänglig är det svårt att ställa krav på entreprenören.
– Här måste vi skriva någon sorts klausul som gör att kollektivtrafiken lovar att använda sig av biogasen när den kommer. Hur den ska formuleras vet vi inte än, säger nämndens vice ordförande Inger Schörling (MP).
Det kan i slutändan bli en förhandlingsfråga med entreprenörerna. Det kan även övertagande av personal bli ifall det skulle bli ett annat företag än Swebus som vinner upphandlingen. Kommunen vill dock inte sätta upp något bindande krav, eftersom avtalet då skulle riskera att bli dyrare än nödvändigt.
– För mig är det en självklarhet att personalen ska med, men jag kan inte lova att det blir så. Personalfrågan blir en tung bit under förhandlingarna, säger Anéa Elfving (S), ordförande i tekniska nämnden.
Hur stor handlingsfrihet entreprenören ska få att till exempel sätta taxor och bestämma antalet bussturer är också något politikerna just nu diskuterar.
Vid sitt möte i april tar tekniska nämnden beslut om hur man vill att det nya stadsbussavtalet ska se ut. I juni bjuder man in intresserade företag och i september ska alla anbud vara inne. I oktober tillkännages vilket företag som har vunnit upphandlingen. Det nya avtalet för att köra stadsbussarna gäller från 13 juni 2010.

 

Mer läsning

Annons