Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svagt smittskydd och avloppsproblem – många frågetecken kring asylbåten i Norrsundet

/
  • Kryssningsfartyget M/S Delphin kan bli flyktingboende i Norrsundet.

Hälsocentralen kommer att behöva nyanställa och turtätheten på lokalbussarna förbättras. Dessutom kommer det bli svårt att ansluta det planerade fartyget för asylsökande till det kommunala vatten- och avloppsnätet i Norrsundet. Men Patrik Olsson på TEC Farragon ser det inte som ett problem.
– Det är ingenting som förvånar eller oroar, säger han.

Annons

LÄS MER: Jättefartyg med 660 platser kan bli flyktingboende i Norrsundet

13 april hölls ett infomöte om asylbåten i Norrsundet. Se reprisen av Arbetarbladets livesändning från det i tv-inslaget ovan.

Flera remissinstanser har synpunkter på planerna att anlägga ett fartyg för flyktingboende i Norrsundet. Bland annat skriver Region Gävleborg att hälsocentralen i Hamrånge kommer att behöva nyanställa och att det för X-trafik kan bli aktuellt att införskaffa nya fordon. Gästrike återvinnare menar att ytor måste reserveras på kajen för att ställa upp avfallscontainrar.

Polisen poängterar att den ansvarige för boendet även har ansvaret för säkerheten och alltid måste veta vilka som vistas ombord. Dessutom påpekar polisen vikten av att det finns flera utrymningsvägar. Trafikverket kräver åtgärder för att se till att det inte blir något ökat spring på järnvägen.

LÄS MER: Här är fartyget som kan bli flyktingboende i Norrsundet

Region Gävleborg skriver i sitt yttrande att det också är viktigt att smittskyddsrisken beaktas.

– Om man tänker sig att 650 människor ska bo ombord på en båt i något år, och man får influensaspridning eller vinterkräksjuka – det blir oerhört svårt att förhindra smittspridning som jag ser det. Likaså känner vi till att det finns en risk att man får in tuberkulos, och får man in någon med smittsam tuberkulos har man större risk att sprida det, säger smittskyddsläkaren Signar Mäkitalo.

Patrik Olsson, delägare i företaget TEC Farragon som har sökt tillstånd för fartyget, menar dock att det inte är något att oroa sig över. Han säger att fartyget är indelat i zoner, och ventilationssystemet gör att luften inte sprids mellan dem.

– Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara någon smittorisk överhuvudtaget, tvärtom så är det ett säkrare system. Ett passagerarfartyg är ett förbannat sofistikerat instrument jämfört med hus, säger han.

LÄS MER: Han är svensken bakom asylfartyget – vill samverka med lokala krafter

I sin bygglovsansökan skriver TEC Farragon att fartyget ska anslutas till det kommunala nätet, men Gästrike vatten skriver i sitt remissvar att kapaciteten är "mycket begränsad". Inte heller detta ser dock Patrik Olsson som ett problem – om kapaciteten inte räcker på det kommunala nätet kan fartyget tillverka sitt eget färskvatten från havet. Avloppsvattnet kan förvaras i stora tankar, och sedan antingen tömmas till en lastbil eller till en pråm som sedan dras in till Gävle hamn, säger han.

– Vatten och avlopp är ingenting som bekymrar oss som ingenjörer. Både jag och David [Kellas, delägare till TEC Farragon, red. anm.] är ju ingenjörer och har jobbat med detta hela våra liv. David har hållit på med detta i 35 år. Gud, avlopp? Det är det enklaste som finns, och det finns ingenstans i världen man dumpar det någonstans. Man sysslar inte med det om man är seriös och vi är seriösa, säger Patrik Olsson.

LÄS MER: Delphin är för stort för farleden – dispens måste sökas

LEDARE: Not in my backyard

Mer läsning