Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att komma tillrätta med skräpdumpare

Det är inte bara hos Göran Perpåls som byggskräp har dumpats. När skräp tippades av på NCC:s rivningstomt förra veckan användes en lastbil med utländskt registreringsnummer.

Annons

Arbetarbladet har tagit del av bilder som skickats från en anonym tipsare. Bilderna visar hur en lastbil med utländskt registreringsnummer tippar av skräp på NCC:s rivningstomt, en händelse som NCC polisanmälde förra veckan.

Polisen har börjat arbeta med ärendet, men förklarar att nedskräpning inte ligger högt upp i prioriteringsordningen, inte heller när det sker i stor skala.

NCC:s Gävlechef Mats Granat förklarade förra veckan att företaget hyser vaga misstankar om att en ambulerande asfaltsfirma kan ha dumpat skräpet.

Anonyma uppgifter sprids

Dessutom florerar anonyma uppgifter om att samma firma bryter också mot andra lagar, exempelvis mot kollektivavtalslagen. Den lagen omfattas inte av polisens arbete. Men fack och arbetsgivare har inte angripit det problemet.

– Problemet är den här sortens aktörer agerar på den privata marknaden och vänder sig till privatpersoner, förklarar Anders Hansson, kontaktperson hos Sveriges byggindustrier i Gävle.

– De är inte medlemsföretag hos hos, så därför kan vi inte kräva något av dem. Då har facket bättre möjligheter att agera än vi har.

Men Roger Hedbom, ordförande för Byggnads i Gästrikland, tycker också han att privatmarknaden är ett problem.

Svårt komma tillrätta

– Rör det sig om ett företag kan vi komma dit och säga att vi ställer krav på att det ska finnas ett avtal på arbetsplatsen, men om det är en privatperson som anlitar den här sortens firma på sin tomt har vi inte samma rättigheter.

Både polisen, facket och arbetsgivarna anser att det finns ett behov av att privatpersoner anmäler om de fått dålig service eller om firman de anlitat agerat oegentligt. Bara så kan man komma tillrätta med skräpdumpning och andra problem som de ambulerande firmorna för med sig.

– Konsumentlagen är verkligen heltäckande, så om konsumenter anmäler ett företag blir det mycket lättare att ta tag i frågan, säger Anders Hansson.

Mer läsning

Annons