Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Swebus får betala dyrt för strul med bussar

Swebus får betala dyrt till X-trafik när bussar kommer för sent, går för tidigt, kör fel eller går sönder.
Tidigt i höstas nådde de så kallade kvalitetsavdragen toppnivåer, men på senare tid har trenden vänt.

Annons

Kvalitetsavdragen för 2008 ser ut att hamna på omkring 400 000 kronor när alla årets tolv månader är sammanräknade.

Det är en liten förbättring jämfört med förra året då avdragen låg på i runda tal en halv miljon kronor.

I tabellen här intill kan du se hur mycket Swebus ”betalat” till X-trafik månad för månad fram till och med oktober i år.

– Det såg bättre ut i våras, sedan blev det sämre ett tag, men nu på slutet har det blivit bättre igen. Helt fläckfritt kan det inte vara, men vi vill gärna att beloppet ligger under 10 000 kronor i månaden och just nu är trenden att det går nedåt, säger X-trafiks vd Lars Björling.

Under augusti och september hade Swebus, som kör stadsbussarna i Gävle och Sandviken, stora problem.

Det berodde först och främst på dålig tillgång till fordon, brist på personal och dåligt planerade scheman i samband med att de nya tidtabellerna kom.

– Det är inte vanligt att avdragen ligger så högt som de gjorde då. Möjligen har vi haft något liknande under någon vintermånad för några år sedan, säger Lars Björling.

Margaretha Dahl, trafikchef på Swebus i Gävle, säger att problemen i höstas mest berodde på felplanering, men även till viss del på brister i leveranserna av nya bussar.

– Vi följer upp orsakerna till kvalitetsavdragen varje månad. Just nu ligger vi på en acceptabel nivå, men målet är förstås att bli ännu bättre, säger hon.

De vanligaste orsakerna till kvalitetsavdrag var i november i tur och ordning:

  • Att bussen går sönder utmed linjen
  • Att föraren kör för tidigt från hållplatsen
  • Att det fattas bussar
  • Att föraren kör fel eller läser fel på förarspecifikationen

Enligt Margaretha Dahl hade Swebus 15 inställda turer under november månad där en eller flera kunder blev drabbade och där det inte kunde sättas in någon ersättningstaxi.

– Det är olyckligt för vi vill naturligtvis att kunden ska kunna lita på att bussen kommer. Vi kör 15 varv runt jorden varje månad så någon inställd tur är svårt att undvika men vi försöker hela tiden lära oss av misstagen och bättra oss, säger hon.

Mer läsning

Annons