Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tasnim utforskar genom bubbellek

/
  • BUBBELKUL. Tasnim Abu Amara älskar att utforska vattnet och bubblorna. ”Det blir fint. Jag kan göra massor av saker här”, säger hon om experimentrummet.
  • Tasnim Abu Amara.
  • BUBBELKUL. Tasnim Abu Amara älskar att utforska vattnet och bubblorna. ”Det blir fint. Jag kan göra massor av saker här”, säger hon om experimentrummet.
  • UTFORSKAR. Elias Sadek använder två sugrör för att förstärka effekten.
  • PRÖVAR SIG FRAM. Tasnim Abu Amara, Elias Sadek och Ali Houssein testar magnetbilarna.
  • NATURVETENSKAP OCH SPRÅK. Modersmålsläraren Hanan Abu Moh’d assisterar och fyller ut språket när Tasnim Abu Amara och Ali Houssein experimenterar.
  • WOW! Ali Houssein på Skräddargården blir fascinerad över bubblet när han gör ett naturvetenskapligt experiment.

Femåriga Tasnim på Skräddargården i Gävle tröttnar inte på att se hur diskmedlet i vattnet får bubblorna att bli fler och växa.

Den roliga leken är också ett sätt att utforska, upptäcka och undersöka omvärlden ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Något som det nu finns tydliga krav på i läroplanen.

Annons

Barn har i alla tider sökt svar på hur naturlagarna ser ut och varför de fungerar som de gör.

Nu ska de i högre grad än tidigare uppmuntras i sitt utforskande.

– Många förskollärare har kanske haft en bild av att kemi, fysik och teknik är tråkigt och svårt. Men naturvetenskap i förskolan handlar inte om att bygga upp laboratorier utan om att få in det i vardagen och leken, säger Sofi Jonsevall, projektledare för naturvetenskap och teknik i skola och förskola i Gävle.

Experimentrum

Många förskolor arbetar redan i dag medvetet med detta. Bland dem finns Skräddargården.

För två år sedan gick tre av förskollärarna en högskolekurs i naturvetenskap och teknik för förskolebarn och numera finns ett experimentrum i lokalerna.

Eftersom Skräddargården är en mångkulturell förskola får många barn göra experiment via instruktioner på först sitt modersmål och sedan svenska.

Vatten dominerande tema

Under förra året var vatten ett dominerande tema. Vilka föremål flyter och vilka sjunker? Vad händer när diskmedel sprutas i vattnet och ytspänningen försvinner? Vilken färg och lukt har diskmedlet? Tillämpningarna är många.

– Experimentlustan är inte begränsad till rummet. Under en promenad i skogen fick vi syn på droppar. När vi kom tillbaka testade vi hur många droppar som ryms på ett tiokronorsmynt, berättar förskolläraren Inger Landén.

Nu finns resultatet i ett diagram på väggen. Och utforskningen går vidare med att fokusera på kraft.

På onsdagen lekte Tasnim Abu Amara, Ali Houssein och Elias Sadek med magnetiska bilar.

– De åker av sig själv! sa Tasnim förtjust när hon lyckades få en magnet att stöta bort bilen.

Behövs diskmedel

Sedan använde barnen sugrör för att bubbla i vattenbehållare.

– Varför kommer det inte så många bubblor nu? undrade modersmålspedagogen Hanan Abu Moh’d.

– Det behövs diskmedel, konstaterade Elias Sadek.

arbetarbladet.se

Mer läsning

Annons