Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Thoren kritiseras för telefonreklam

Thoren Business School kontaktar barn som är yngre än 16 år via telefon för att göra reklam för skolan.

Konsumentverket kräver nu att skolan slutar med marknadsföringen.

Annons

Konsumentverket har under ett års tid fått in klagomål från föräldrar som är upprörda över att deras barn kontaktats av Thorens telefonförsäljare.

Föräldrarna beskriver på ett snarlikt sätt hur de har blivit uppringda och att en person utan att beskriva sitt ärende ber att få tala med deras barn, vilka snart ska söka till gymnasiet.

Konsumentverket menar att det strider mot marknadsföringslagen att vända sig till barn som är yngre än 16 år.

Raja Thoren, vd för Thorengruppen, säger att riktlinjerna är att alltid först prata med målsman.

– Om vi medvetet gjort fel hade det varit betydligt fler anmälningar. Det här kan handla om en säljare som haft en dålig kväll.

Är det över huvud taget lämpligt att en säljare försöker sälja in en skola via telefon till någon som är under 16 år?

– Kanske inte om vårt säljmål varit att erbjuda en dator eller liknande om de väljer vår skola. Men det säljmål som finns är att de ska få komma på öppet hus.

Inget av klagomålen kommer från personer boende i Gästrikland eller Norduppland. Flera av dem skriver också att de kontaktats trots att de finns med i NIX-registret.

Jacob Hilding

Mer läsning

Annons