Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tidningar tar hjälp av arbetslösa i Gävle för att locka ungdomar till läsning

Arbetarbladet och andra tidningar inom Mittmedia behöver nå en yngre publik. Ett dussin 90-talister ska hjälpa koncernen att ta reda på hur man höjer engagemanget.
– Relationen till den här gruppen är avgörande för oss, och för vår framtid, säger projektledaren Inger Wallin.

Annons

Problematiken gäller egentligen också i hög grad 80-talister men projektet kommer att utgå från 18-24-åringar.

– De söker inte aktivt upp våra plattformar. Då är det svårt för oss att skapa en relation mellan dem och oss. Det har att göra med den konstanta sociala aktiviteten, där det finns massa saker som konkurrerar om tiden, säger Inger Wallin, projektledare och till vardags nyhetschef på Dalarnas Tidningar.

Tror du att det skiljer sig vilka typer av nyheter som den här målgruppen och äldre vill ta del av?

– Nej, inte egentligen. Jag tror att alla är intresserade av bra stories som träffar i hjärtat, eller som är angelägna på andra sätt. Vi har redan ett fantastiskt material. Frågan är, når vi ut på det på rätt ställe och behöver vi paketera det på ett annat sätt, säger Inger Wallin.

– Mittmedia ligger långt fram i utvecklingen när det gäller många saker, som till exempel senast med robotjournalistiken. Just i det här fallet har vi inte kommit igång med att vända blicken mot de digitala läsarna.

Hon menar att tidningarna inom Mittmedia varken är bättre eller sämre än andra på det att locka de yngre generationerna till läsning.

– Det stora exemplet som står ut är Aftonbladet. Det är dit som den här gruppen vänder sig väldigt ofta för att fördjupa sig eller se vad som har hänt, säger Inger Wallin.

Mittmedia kommer att ta hjälp av två grupper bestående av tolv unga arbetssökande som kommer att praktisera under tre månaders tid. En grupp under hösten, en under våren. Det kommer att genomföras i Gävle, som ett samarbete med den lokala arbetsförmedlingen.

– De kommer få berätta om sina egna medievanor, delta i våra workshops och på olika sätt visa för oss vad det är för nyheter som de är intresserade av och hur de ska presenteras och spridas.

Vad kan det här mynna ut i?

– Antingen i ett arbetssätt som gör det möjligt för oss att nå de här unga kunderna på rätt ställe, eller kanske utmynna i en ny produkt. Man skulle kunna tänka sig någon typ av ny plattform, säger Inger Wallin.

Mer läsning

Annons