Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Träffa din konsumentvägledare på nätet

Har du inte tid att åka till din lokala konsumentvägledare? Nu behöver du bara en dator och en webbkamera för att få till ett personligt möte.

Annons

Konsument Gästrikland försöker på detta sätt öka tillgängligheten för medborgarna.

Den som inte har någon egen dator eller kamera kan låna utrustningen på stadsbiblioteket. Meningen med projektet är att skapa ett virtuellt kontor på nätet som ska öka tillgängligheten samt bespara medborgarna mödan att åka till kontoret i Gävle eller Sandviken.

En utvärdering av Konsument Gästriklands verksamhet från oktober förra året till mars i år visar att antalet ärenden i Hofors har ökat från 20 till 101 i jämförelse med samma period ett år tidigare. I samtliga av Gästriklands kommuner är boendefrågor det största problemet för konsumenterna.

Framför allt handlar det om köp och försäljning av hus samt reparation och underhåll. Det näst största problemet i Sandviken och Gävle är köp och försäljning av fordon samt resor.

Totalt hörde 2 306 personer av sig till konsument Gästrikland under den aktuella perioden. Det valigaste kontaktsättet är telefoni, men andelen e-post har ökat.

Mer läsning

Annons