Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikförbud på Drottninggatan stressar åkerier: "Det ger övertid och sjukskrivningar"

/
  • Joakim Clain stressar på med utdelningen av paket. Och inte lär det bli bättre då han tvingas gå uppåt 50 meter med paketen som en följd av fordonsförbudet på Drottninggatan och Stortorget.
  • Det är inte varje paket i sig som gör jobbet slitsamt för Joakim Clain. Det är i stället mängden försändelser.

I mitten av april stänger kommunen av Stortorget och Drottninggatan i Gävle för tung trafik under affärernas öppettider. I stället måste chaufförerna gå längre sträckor med paket eller pallar som ska till affärerna.
Ett beslut som slår hårt mot åkeribranschen.
– Det kommer att bli övertid och sjukskrivningar. I långa loppet kan jag inte fortsätta, säger Tony Sjögren som driver SH-transporter i Gävle.

Annons

LÄS MER: "Trafiksäkerheten för gående och cyklister prioriteras"

– Dessutom måste vi lämna fordonen utan uppsikt. Vi låser fordonen men de som ägnar sig åt sådan plundring tar upp låsen på nolltid, fortsätter Tony Sjögren.

Avstängningen för tung trafik på gågatan och torget träder i kraft fredag 15 april. Det gäller mellan 10 och 18 på vardagar samt mellan 10 och 15 på lördagar. Förbudet införs för att skydda gående och cyklister,

I stället för att köra ända fram till butikerna hänvisas chaufförerna till avlastningszoner på sidogatorna. SH-transporter kör bland annat varor åt DHL till området. Det brukar vara 2-3 pallar per vecka samt 10-15 körningar med budbil per dag

LÄS OCKSÅ: Barnvagnar på rad längs med Drottninggatan.

– Det kommer att bli jobbigare. Speciellt på vintern, säger Joakim Clain, som kör budbil och håller på med leveranser på Drottninggatan.

Clain berättar att den dagliga rundan, som även innefattar butiker på andra gator, brukar ta en timme.

– Nu blir det säkert dubbla tiden. Och på vissa leveranser är det tidsgräns. Jag tvingas använda pirra för att få med mig paketen och kanske gå två gånger.

När Joakim är på väg att köra vidare på sin runda dyker en blå skåpbil upp. Det är Postnord som har leveranser på gatan. Fredrik Planck plockar på sig några paket som ska till Naturkompaniet. Han instämmer i kritiken mot det förestående förbudet. Fredrik Planck säger att det ofta är fullt på avlastningszonen och att lösningen då kan bli att stå dubbelt.

– Men då kommer inte övrig trafik fram.

MER TITTNING: Flygfilm över centrala Gävle med Stortorget

Tommy Ingemann, som kör lastbil för SH-transporter, berättar om hur förbudet kommer att göra jobbet tyngre.

– Till Naturkompaniet brukar det vara pall med mycket skor och stora kartonger. Till Fina saker kan det vara prydnadssaker som är höga och vingliga. Den som skickar vill ha med så mycket som möjligt på pallen och det är ingenting man kan plocka isär.

I dag kör han alldeles intill men när förbudet träder i kraft kan det bli 50 meter till leveransstället.

– Avståndet kommer minst att öka med 20-30 meter, säger Ingemann.

Hur blir det för den som ska leverera?

– Opraktiskt, speciellt på vintern. Och den här staden är inte bäst att ploga på sidogatorna precis. Pallen kan väga 100 kilo och det är jobbigt redan nu att dra den i gruset.

Det är inte bara SH-transporter som protesterar mot förbudet. DHL, DB Schenker, JB Logistics och PostNord har skickat en skrivelse till kommunen. Chefer på företagen skriver att de har förståelse för att det är en begränsad yta i centrum och att det måste vara en säker trafikmiljö för oskyddade trafikanter. De poängterar samtidigt att butiker och företag är beroende av leveranser i rätt tid. Företrädarna för företagen undrar vilken hänsyn kommunen tagit till säkerheten för fordon och förare i sitt beslut. De vill veta hur kommunen ser på arbetsmiljön när chaufförerna längre bitar ska släpa varor. Vidare frågar de sig hur kommunen ser på trafiksituationen med många som ska trängas i lastzonerna. Slutligen vill man veta hur kommunen tänkt avseende en förbudstid från klockan tio då gods inte kommer från södra Sverige och Europa förrän klockan nio och affärerna inte öppnar förrän tio.

MER LÄSNING: Ny hälsocentral vid Stortorget

Mer läsning

Annons