Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Trafiksäkerheten för gående och cyklister prioriteras"

/
  • Kommunen vet att förbudet gör det omständligare för åkerierna men man värnar i första hand om gående och dyklister.

Kommunen vet att det blir lite omständligare för åkerier som ska leverera varor i centrala Gävle.
– Men vi prioriterar trafiksäkerheten för gång- och cykeltrafikanter, säger trafikplanerare Madelene Håkansson

Annons

LÄS MER: Trafikförbud på Drottninggatan stressar åkerier: "Det ger övertid och sjukskrivningar"

Hon poängterar att förbudet är i linje med den parkeringspolicy som tagits av kommunfullmäktige. Bakgrunden till förbudet är också att en äldre kvinna dog sedan hon backats på av en lastbil på Stortorget

– Det var förbud för trafik här innan ombyggnaden av Stortorget.

Vilka kontakter hade ni med åkerierna innan ni fattade beslut om förbudet?

– Innan policyn togs var frågan ute på remiss till bland annat Sveriges åkeriföretag branschorganisation. De var inte negativa förutom att de vill att förbudet skulle gälla från klockan elva i stället.

I skrivelsen som kommunen fått från fyra åkerier - Post Nord, JB Logistics, Schenker och DHL så påpekas bland annat att det ofta är fullt på avlastningszonen och att chaufförerna kör under tidspress. Håkansson säger att kommunen ska skärpa p-bevakningen så att inte obehöriga ställer sig där. Hon vill också ha en fortsatt dialog med branschen om var zonerna ska ligga för att ge minska möjliga besvär vid leveranserna.

Ska ni göra fler avlastningszoner?

– Vi har utökat antalet zoner.

LÄS OCKSÅ: Boendeparkeringar kan höjas med 3000 kronor per år – rödgröna partierna vill gynna besökare i Gävle

Mer läsning

Annons