Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Träning av arbetsminnet kan öka koncentrationen

/
  • FLERA MÅLGRUPPER. ”Forskningen om arbetsminnesträning har gjorts på barn med ADHD, men det innebär inte att det bara är de som har nytta av träningen. Det finns barn med neuropsykiatriska diagnoser som inte behöver träna arbetsminnet och omvänt barn som har behov av träningen, men som inte har ADHD eller liknande”, säger IKT-pedagogen Leif Holmgren.
  • STÖR EJ. Specialläraren Agneta Olsson på Lilla Sätraskolan betonar att det är viktigt med lugn och ro när arbetsminnesträningen genomförs. I bakgrunden IKT-pedagogen Leif Holmgren. Den variant han visar Arbetarbladet heter Minneslek och består av nio grundövningar som ska utföras under ungefär en halvtimme om dagen fem veckor i sträck. Svårighetsgraden anpassas automatiskt till det eleven klarar av.
  • DOLT HANDIKAPP. I dag upptäcks Adhd ofta under barnaåren. Add, en undergrupp där barnen inte är överaktiva utan snarare dagdrömmande, sticker inte ut på samma sätt och identifieras ibland långt senare. Arbetsminnesträning tros kunna förbättra koncentrationen. Eleven ska till exempel träna sig i att i efterhand minnas i vilken ordning olika instrument spelas av figurer på skärmen.

Det finns många sätt att angripa ett neuropsykiatriskt funktionshinder.

Miljön har betydelse, struktur är viktigt och medicin kan hjälpa många.

Träning av arbetsminnet tros också kunna påverka koncentrationsförmågan.

Annons

Ofta behöver skolmiljön anpassas och föräldrarna erbjuds utbildning.

– Vi medicinerar också mycket oftare nu än tidigare, ibland med mycket bra effekt. Medicinen gör att barnet får tillgång till sin begåvning, säger läkaren Kristjan Arinbjarnarson.

Kontroversiell medicinering

Medicinering av barn och ungdomar är kontroversiell och många är oroliga för att en del av läkemedlen är amfetaminliknande.

– Men de centralstimulerande medlen ges i väldigt låg dos med täta uppföljningar, säger Björn Augustsson, vårdenhetschef inom barn- och ungdomspsykiatrin.

Augustsson medger att det skulle behövas mer forskning kring läkemedlen, men både han och Kristjan Arinbjarnarson hävdar att risken för att hamna i missbruk som vuxen tvärtom är lägre bland de barn som får medicin.

Ofta är det en kombination av åtgärder som visar sig mest lyckosam. En pusselbit som nyligen dykt upp är träning av arbetsminnet, som är centralt för koncentrationsförmågan och används vid till exempel problemlösning, för att ta emot instruktioner, ”hålla den röda tråden” eller komma ihåg vad man ska göra härnäst.

Flera använder minnesträning

Flera skolor i Gävle använder sig av arbetsminnesträning, inte bara för barn som har ett neuropsykiatriskt funktionshinder.

– Totalt får ett 20-tal barn per år göra det här hos oss, säger Leif Holmgren, pedagog inom informations- och kommunikationsteknologi (IKT) på Gävle kommun.

Ett flertal svenska studier har visat goda resultat av arbetsminnesträning.

Mer läsning

Annons