Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trycket hårt på Familjeslanten

/
  • FLER SÖKER HJÄLP. Det kan ta 3-4 månader att få hjälp hos Familjeslanten. ”Tyvärr är det så, men vi har inte resurser till mer än en rådgivare”, säger Börje Larsson, föreningens ordförande.

Allt fler söker sig till Familjeslanten i Gävle för ekonomisk rådgivning och skuldsanering. Trycket är så stort att föreningen tvingas neka folk hjälp.
– Vi får hänvisa till kommunen, säger Börje Larsson, Familjeslantens ordförande.

Annons

Familjeslanten är en ideell förening som hjälper människor att hitta lösningar i hushållsekonomiska frågor. Det kan handla om att göra en budget, ordna en avbetalningsplan eller skuldsanering. Föreningen har en anställd budgetrådgivare och kötiden för att få träffa honom är nu fyra månader.

– Tyvärr är det så, men vi har inte resurser till mer än en rådgivare. Vi kan inte ha längre kö än så; tre månaders väntetid kan vara katastrofalt om man är skuldsatt och då tycker vi att det är bättre att de söker hjälp någon annanstans, säger Börje Larsson.

Det finns en familjeslant i Sandviken också och aldrig tidigare har så många sökt hjälp av föreningen. Familjeslanten i Gävle tog förra året emot 350 besök. Just nu är budgetrådgivaren sjukskriven en månad efter en planerad operation, men redan innan dess var han tvungen att neka hjälpsökande.

– Det är fler som ringer. Något liknande tror jag aldrig vi har varit med om och jag befarar tyvärr att det ska fortsätta när nedskärningar, varsel och försämringarna i a-kassan slår igenom, säger Börje Larsson.

Kommunerna är skyldiga att erbjuda rådgivning till den som ska genomgå skuldsanering. I Gävle delas ansvaret mellan socialtjänsten, för de som saknar inkomster, och Konsument Gästrikland för de övriga.

Arbetarbladet har tidigare berättat att socialbidragen ökar. Innan socialtjänsten betalar ut försörjningsstöd har en handläggare noggrant gått igenom personens ekonomi. Socialtjänsten har också ett avtal med Familjeslanten som ska ta en del ärenden.

Hos konsumentvägledningen har man ännu inga problem att hinna med de som söker ekonomisk rådgivning eller skuldsanering.

– Visst märker vi ett ökat tryck på förfrågningar, men än är kön inte mer än 3–4 veckor. Om köerna ökar får vi signalera till politikerna, men i dagsläget är det hanterbart, säger Anna Mähler, chef för Konsument Gästrikland.

Mer läsning

Annons