Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turkisk hamnjätte tar över Gävle Hamn – "Det här är en historisk dag"

/

Det turkiska företaget Yilport kommer att ta över driften för Gävle Hamn.
– Gävle är en perfekt hamn för Yilport och vår framtid och vision, säger Robert Yuksel Yildirim, ordförande i Yilport Holding.

Annons

LÄS OCKSÅ: Affär för hundratals miljoner presenteras av Gävle kommun

Affären presenterades vid en presskonferens i Stadshuset i Gävle på måndagen.

Avtalet kommer enligt Gävle kommun att påverka Gävles utveckling i många år framöver.

Det innebär bland annat att Yilport garanterar investeringar på cirka 450 miljoner kronor, främst i en ny containerterminal.

Företaget äger flera hamnar i Europa och planerar även att etablera sig i USA och Latinamerika. Enligt Yilport själva är man i dag det sjuttonde största hamnbolaget i världen och siktar på att snart finnas på "topp-tio-listan".

LÄS OCKSÅ: Facklig bojkott av Yilport

– Det här är en historisk och väldigt spännande dag och jag ser fram emot ett gott samarbete, säger kommunalrådet Inger Källgren Sawela (M).

För drygt ett år sedan beslutade kommunfullmäktige att starta en process för att hitta en privat aktör som skulle vilja driva verksamheten i hamnen.

– Många beslut har tagits under vägen. I dag har vi signerat alla handlingar för den här driften. Hamnen kommer fortfarande vara Gävle Hamn och vi kommer vara myndighetsutövare, säger Inger Källgren Sawela.

LÄS OCKSÅ: Driften av hamnen säljs

Med på träffen fanns också Robert Yildirim, ordförande i Yilport Holding som för två år sedan tog över 80 procent av aktierna i Gävle Containerterminal AB.

– Genom att göra det här köpet tror jag att Yilport har hela bilden för att kunna erbjuda en bättre service i Gävle Hamn. Vi har under två år studerat Sverige och regionen och Gävle. Gävle är en perfekt hamn för Yilport och vår framtid och vision.

– Att vi nu tar över hamnen innebär att vi kan ta ett helhetsgrepp i Gävle, säger han.

Avtalet kommer att löpa på 30 år med möjlighet till en förlängning på ytterligare tio år.

– Förhoppningsvis är det ingen av oss som ångrar detta och vi hoppas på ett framgångsrikt samarbete, säger Robert Yildirim.

Det är alltså driften av hamnen som Gävle kommun nu säljer. Gävle kommun behåller marken och infrastrukturen i hamnen.

Exakt hur mycket själva affären går på vill ingen av de inblandade gå in på. Det är konfidentiellt, menar parterna. De nöjer sig med att lova investeringar på upp emot en halv miljard kronor.

– Vi är väldigt nöjda med det här och villkoren, säger Inger Källgren Sawela.

Pauli Brunila är vice ordförande i Transpors klubb i hamnen. Han fick reda på försäljningen på måndagsmorgonen.

– Det är väl skönt att det är klart så folk slipper spekulera så mycket, säger han.

Pauli Brunila har talat med flera fackliga företrädare som haft kontakt med Yilport.

– Jag har pratat med några och det är inte några som har stött på några problem eller att det skulle vara annorlunda rent organisatoriskt, säger han.

Vad tror du det innebär för Gävle kommun att en utomstående aktör köper driften?

– Jag tror det kan vara bra för Gävle kommun och invånarna med en privat aktör. I det långa loppet kan det bli mer pengar till maskiner och infrastruktur och det kan generera till ännu mera jobb, säger han.

Robert Yildirim betonar att det var viktigt att ta över hela ägandet i hamnen.

– Tidigare var vi lite handikappade. Det var många saker vi inte kunde göra, säger han.

Meningen är bolaget som driver containerterminalen och Baltic Sea Gateway slås ihop till ett enda företag, Yilport Gävle, och samordnas med driften vid omlastningsterminalen i Rosersberg, Stockholm Norra.

Eryn Dinyovszky är vd för Yilport Nordic och ansvarar för samordningen.

– Vi kommer att involvera olika fackliga organisationer när vi tittar på hur vi kan optimera vår personalstyrka. Men med tiden i takt med att vi växer, förväntar vi oss att det blir en väldigt trevlig och trygg plats för vår personal i både Stockholm Norra och Gävle hamn, säger hon.

Hon försäkrar att företaget vill ha bra relationer med facket.

– Utan relationer med facket kan vi inte bli framgångsrika, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Hamnaffären i Gävle drar ut på tiden – "Fler än vi som sätter agendan"

LÄS OCKSÅ: Yilport beredda att satsa stort i hamnen

LÄS OCKSÅ: Gävle hamn kan privatiseras

Mer läsning