Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tusentals tappade patienter

/
  • Att ge bra service har blivit allt viktigare när konkurrensen om patienterna hårdnat. ”Man försöker vara så trevlig som möjligt och se till att alla får hjälp” säger läkarsekreteraren Angela Lepori som den här dagen sitter i receptionen.
  • Lena Jonsson är ganska ny som chef på Stortorgets hälsocentral men hoppas att hon tillsammans med personalen ska kunna ge hälsocentralen en nystart. Bland annat ska väntrummet och receptionen byggas om så att entrén blir mer välkomnande.
  • Distriktssköterskan Ann-Marie Hedkvist har fått mer att göra trots att patienterna blivit färre. Detta eftersom även antalet anställda har fått minskas. Men hon räds inte förändringar och tror att Stortorgets hälsocentral åter kan växa.

Stortorgets hälsocentral har gått från att vara en av de allra största i Gävle till att bli en av de mindre. Konkurrensen från nyöppnade hälsocentraler har gjort att man tappat närmare 3 700 patienter. Både lokaler och personalstyrkan har fått krympas – och man har tvingats tänka nytt.

Annons

Två trappor upp från Stortorget ligger landstingets hälsocentral med samma namn. En hälsocentral som länge varit en av de allra största i Gävle och som servade stora delar av centrala stan.

Men de senaste åren har mycket hänt.

När en ny privat hälsocentral öppnade lite längre bort på Drottninggatan förlorade Stortorget en stor del av sitt upptagningsområde och när landstinget öppnade en ny hälsocentral på Alderholmen försvann ännu fler.

Från att ha haft nästan 10 500 patienter är man nu nere i 6 700.

– Det märks, det är inte lika många som kommer in och vi har färre diktat att skriva ut, säger läkarsekreteraren Angela Lepori.

Eftersom färre patienter innebär mindre pengar har man fått minska på både lokaler och personal. Men man är för den skull inte inte uppgivna.

– Jag tror på Stortorget, det har jag alltid gjort. Vi har ett bra centralt läge och bra kompetens, säger distriktssköterskan Ann-Marie Hedkvist som tror att en del av de patienter som bytt till de privata kommer tillbaka.

– Det kan man redan se att vissa gör. De upptäckte att det inte var så bra som de hade trott och så återvänder de till oss.

Bredden – att man har läkare, distriktssköterskor, dietister, sjukgymnaster, undersköterskor, arbetsterapeuter, psyko-socialt team och BVC – tror man är ett framgångsrecept. Samtidigt är man medveten om att man måste bli bättre på att marknadsföra sig.

– Vi har testat lite för att se vad människor vill ha, när vi nyligen hade prickmottagning kom det till exempel jättemycket folk, säger hälsocentralschefen Lena Jonsson.

En del i marknadsföringen är också att på ett bra sätt ta hand om alla som kliver in från gatan.

– Förr sa man kanske stopp och hänvisade dem till hälsocentralen där de var listade. Nu försöker vi ta hand om alla så bra vi bara kan och erbjuda dem att lista sig hos oss, säger Angela Lepori.

Mer läsning

Annons