Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Trotjänare tågade in till järnvägsmuseet

/
  • Vagnarna fick en inredning liknande tunnelbanevagnar med soffor med 3+2 sittplatser i bredd. Varje vagnsdel har tre dörrar för att underlätta snabb på- och avstigning.
  • Från början hade tågen en blå färgsättning med fordonsnumret angivet med stora siffror i fronten. I början av 1990-talet fick de en vit dekorlinje runt vagnssidorna och de stora frontnumren ersattes med SL:s logotype. I bilden syns Johan von Oelreich, ansvarig för fordonsunderhåll på museet.
  • De blå pendeltågen (X1) blev hårt slitna av många års intensiv tjänst i Stockholm och har efter hand ersatts av X60. Efter en tid av alltmer begränsad användning slopade SL till slut de sista vagnarna i april 2011. Nu kan man se en av dem på järnvägsmuseet i Gävle.
  • VILSE? Nej, han hittade faktiskt rätt, och kom i tid dessutom. Lokföraren Björn Fura körde det blå pendeltåget från Stockholm till Gävles järnvägsmuseum där det troligen får sin eviga vila.
  • Chefen för Sveriges järnvägsmuseum Robert Sjöö var väldigt entusiastisk över att få en Stockholmspendel till samlingen. Här pratar han tåghistoria med Johan von Oelreich, ansvarig för fordonsunderhåll på museet.

I över 40 år har de kopplat samman förorten med Stockholms centrum. Men nu har de klassiska blå pendeltågen gjort sitt. Vid 15-tiden på tisdagen rullade nummer 3019 in i Gävle för att bli museiföremål.

Annons

– Det här är ett av de tåg som de flesta har en relation till. Många har träffats på en pendel genom åren. Det är en ikon, säger Robert Sjöö, chef för Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

Och det gick som på räls när tåget rullade in till museet klockan 14.45 på tisdagen, helt enligt tabellen. Det tog omkring två och en halv timme att ta sig ifrån Stockholm med en hastighet på omkring 100 km/h.

– Jag startade i Hagalund, körde till Älvsjö för att hämta lite reservdelar, sen fick jag vänta på några tåg på vägen, berättade lokföraren Björn Fura i klockren stockholmsdialekt.

Tåget kommer nu att stå på museets spår 1 över sommaren för visning. Inte så märkvärdigt att se kan man tycka, men att begrunda det i stillhet utanför Stockholm kanske väcker minnen från fornstora da´r.

– Det är en symbol för den stora expansionen av Stockholm under 1960- och 70-talen. Skönhetsvärdet är klart begränsat, men det är mycket minnen, säger Robert Sjöö.

Tågsetet med två vagnar har skänkts av Stockholms Lokaltrafik (SL).

Mer läsning

Annons