Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två montessorivärldar på en gård

/

De ligger mitt emot varandra på samma skolgård och delar pedagogisk inriktning.
Men Gefle Montessoriskola och Nynäs Montessoriskola skiljer sig rejält åt i statistiken.
Föräldrarnas utbildningsbakgrund, andelen socialbidrags- tagare och elevernas måluppfyllelse vittnar om skilda världar.

Annons

Eleverna på Gefle Montessoriskola har högre utbildade föräldrar och uppvisar bättre resultat än eleverna på Nynäs Montessoriskola. Åtminstone enligt de senaste siffrorna som SCB registrerat från 2007.

Nynäs Montessoriskolas rektor Tomas Ekman menar att välutbildade föräldrar med resurser ofta är mer aktiva i sina val.

– Det råder nog inget tvivel om att det är så, säger han.

Föräldrar som har goda förutsättningar tycks oftare fatta beslut grundade på pedagogisk inriktning i stället för närheten till skolan.

Elisabet Enmark på Gefle Montessori är inne på samma linje och tror att de som söker sig till friskolor ofta tillhör en stark grupp i samhället.

– Föräldrarna till våra barn kommer från hela stan, de skjutsar och hämtar dem. Samtidigt tycker jag att de flesta sociala grupperna finns representerade på vår skola, säger hon.

Enligt Elisabet Enmark har nu nära en tredjedel av Gelfe Montessoriskolas elever utländsk bakgrund. Det är betydligt mer än vid många kommunala skolor.

Enmark påpekar också att skolorna inte har samma upptagningsområde. Området för Gefle Montessoriskola sträcker sig över hela kommunen, det är inte fallet för Nynäs Montessoriskola F–6.

På Gefle Montessoriskola har fler än sju av tio föräldrar högskoleutbildning. Motsvarande siffra för Nynäs Montessoriskola är knappt fyra av tio. Och föräldrarnas utbildningsnivå har en tendens att avspegla sig i hur bra eleverna klarar sig i skolan.

Läraren Therese Rollgard-Björn tror att fördomar kan ligga bakom att inte fler högutbildade har sina barn på Nynäs Montessoriskola.

– Det är lätt att se den som en invandrarskola. Vill man ha montessoripedagogik och det finns en friskola där de flesta barnen har samma bakgrund som ens egna, väljer man det, säger hon.

Therese Rollgard-Björn är mitt uppe i sin vidareutbildning till montessorilärare och planerar att undersöka förutsättningarna för kommunala montessoriskolor i Sverige inom ramen för examensarbetet.

– Jag vill se vilka förutsättningar de skolor som blivit auktoriserade har fått via sina hemkommuner, säger hon.

En auktorisation är en värdesäkring som talar om att skolan uppfyller Svenska Montessoriförbundets normer. För att bli auktoriserad krävs bland annat att skolan har specialutbildad personal, två–tre timmars arbetspass och åldersintregregrad undervisning.

Gefle Montessoriskola är i dag auktoriserad, men Nynäs Montessoriskola är det inte.

Nynäs Montessoriskola får extra bidrag från kommunen baserat på föräldrarnas utbildningsnivå och andelen föräldrar med försörjningsstöd.

Mer läsning

Annons