Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uffe har plogat varje natt sedan snön kom

/

Vi har upplevt det snörikaste året i mannaminne.

Åtminstone enligt personalen på Markbyggarna, som håller i Gävle kommuns snöröjning.

Plogbilschauffören Uffe Persson har jobbat varje natt sedan det började snöa i mitten av november.

Annons

– Jag älskar mitt jobb och kan jobba hur mycket som helst känns det som, säger Uffe Persson.

Mycket jobb har det också blivit, det har de stora snömängderna sett till. Inför varje nattpass går han upp kvart i tolv, och börjar köra sitt distrikt på söder i Gävle klockan ett. Arbetet brukar rundas av tolv timmar senare. Ytterligare ett par timmar är inte ovanligt. Men Uffe stortrivs bakom ratten.

– Det är självständigt och jag känner att jag gör nytta, nyplogade och nysandade vägar är fina.

Mindre tolerans

Uffe har kört snö på vintrarna i 25 år. De senaste tio åren har han märkt en förändring i trafikanternas beteende.

– I dag är det ingen tolerans, alla ska bara fram till vilket pris som helst. Ofta ger folk mig fingret. Några kan vara riktigt elaka.

Snöplogandet berör. Och dessutom påverkas alla trafikanter av hur vägarna är plogade. Att så snabbt som möjligt vara ute och hålla de mest trafikerande vägarna farbara är en utmanande uppgift. Samordningen sker från ett kontorsrum på Näringen. Där sitter en av Markbyggarnas arbetsledare, Stefan Kusbom.

– Ingen av oss har varit med om att det kommit så mycket snö som det här året, säger han.

Avgör när och var

Stefan Kusbom ska tillsammans med tre andra arbetsledare avgöra när och var det ska sandas och plogas. Förutom de tiotal som arbetar med snöröjning hos Markbyggarna koordinerar arbetsledarna också ett femtiotal personer från olika entreprenörer. Till sin hjälp har Stefan Kusbom två internetbaserade betaltjänster som ger utförliga data om hur nederbörden väntas se ut över Gävle kommun. Stor hjälp är också kartbilden som med blå prickar visar var alla plogbilar och sandbilar befinner sig, samt var de kört.

– Om det sker en halkolycka kan vi se när det sandades där senast. Jag ser också om alla kommit igång. Har någon somnat om innan passet kan vi ringa och väcka, säger Stefan Kusbom.

26 ton tung bil

Tio minuter senare utgör Uffe Perssons lastbil en av prickarna. Han har kört till Hille för att sanda.

– Ofta känns det som att man är i vägen för andra. Det är tråkigt, säger Uffe.

Och att det är inte konstigt att han känner så. Han sitter bakom en 4,5 meter lång plog, i en 26 ton tung lastbil.

Några unga tjejer som står i en busskur ryggar undan när plogbilen närmar sig. Sandspridaren har tryckt ut gruset på ett fem meter brett område, men med en knapptryckning ändrar Uffe riktningen och tjejerna klarar sig från grussprutet. 600 gram grus har i stället lagt sig tillrätta på den del av busshållplatsen där bussen stannar.

Linne och shorts i snöstorm

Många timmar bakom ratten blir det. Om Uffe känner sig pratsugen ringer han någon av sina kollegor.

– Vi surrar om allt möjligt. På helgerna är det mycket fyllefolk, som vi kan prata om. För några dagar sedan såg jag en kille som var ute och gick med linne och shorts. I snöstorm.

Mer läsning

Annons