Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulvsäterskolan bäst på svenska

Femmorna på Ulvsäterskolan är bäst i Gävle på svenska språket.


Vårterminen 2008 hade samtliga elever klarat målen i kursplanen.


Genomsnittet för Gävle är 86 procent.

Annons

Det finns inga starka och tydliga trender när det gäller hur Gävles femteklassare klarar kunskapsmålen. Resultaten ligger ganska stabilt jämfört med tidigare mätningar. Men vissa tecken kan skönjas. Ett sådant är att kunskaperna i engelska går uppåt, medan färdigheterna i matematik sjunker. Svenska ligger ungefär som tidigare.

Numera är det fler som klarar målen i engelska, i genomsnitt 88 procent, än i svenska, där siffran ligger på 86 procent.

– Barn i dag är väldigt duktiga på engelska. Dessutom hänger resultaten lite på hur nivåerna för målen är satta, säger Dick Lundberg, chef för kvalitetsavdelningen på skolkontoret.

Enligt Dick Lundberg har satsningar gjorts på att höja måluppfyllnaden i svenska. När barn- och ungdomsnämnden sammanträder på onsdag finns dessutom ett förslag till en särskild handlingsplan för läs- och skrivutvecklingsarbete på bordet.

– Målsättningen är att alla barn ska ha full måluppfyllelse, säger Lundberg.

När det gäller matematik är han lite mer bekymrad. De senaste mätningarna pekar på att 84 procent klarar målen. I genomsnitt går alltså 16 procent bet.

– Det här är ett utvecklingsområde, det måste vi jobba mer med, säger han.

Ett annat problem är könsskillnaderna i kunskap inom olika områden. Nästan dubbelt så hög andel pojkar som flickor klarar inte kunskapsmålen i svenska.

– Det är svårt att säga hur vi ska komma tillrätta med det. Man kan till exempel ta hjälp av genuspedagogerna, säger Dick Lundberg.

Bland de enskilda skolorna uppvisar Nynäs Montessoriskola generellt låga resultat, medan Ulvsäterskolan tillhör de bästa.

– Vi har goda pedagoger med lång erfarenhet, säger Eva Jansson, rektor på Ulvsäterskolan.

När det gäller svenska hänvisar hon dessutom till det väl fungerande skolbiblioteket.

– Vi tror också att det här till viss del är förskolans förtjänst. Vi tar emot barn från Ängsulls förskola som jobbar med inriktning mot skrivande. Många av barnen läser redan när de kommer till oss i förskoleklass, säger hon.

Tomas Ekman, rektor på Nynäs Montessoriskola, kom till skolan på höstterminen i år och har inte helt klart för sig vad som ligger bakom de låga resultaten i våras.

Han konstaterar dock att skolan har genomgått en stor omställning och vuxit från 160 till 270 elever. 90 procent av dem som går i förskoleklass till årskurs sex har utländsk bakgrund och många är relativt nyanlända.

– Många elever som kommer hit är helt utan baskunskaper, men här finns en otrolig kämpaglöd. Vi gör massiva insatser för att lyfta eleverna, bland annat genom att utbilda lärarna och ha en högre lärartäthet, säger han. Nils Holmqvist

Mer läsning

Annons