Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upphandling om Limöbåten avbryts – igen

/

"Det går troll i det här" säger trafikchefen om att båttrafiken till Limön ser ut att hotas. Återigen avbryts nu upphandlingen.

Annons

Sommarens båttrafik till Limön ser ut att vara hotad. Nu avbryts, för andra gången på en dryg månad, upphandlingen av skärgårdstrafiken dit. Den här gången beror det på att Inköp Gävleborg har ändrat sin bedömning, och anser att företaget Limöbåten Rederi AB inte uppfyller alla skallkrav. Detta trots att de för en dryg vecka sedan lät samma företag vinna upphandlingen.

Anledningen till att en ny utvärdering gjordes var att konkurrenten MS Rederi AB överprövat upphandlingsbeslutet till Förvaltningsrätten, just med motivationen att Limöbåten Rederi AB inte uppfyller alla skallkrav.

Hur kunde det bli så här?

– Tid, vi har inte varit tillräckligt noggranna helt enkelt. Vi dock helt övertygade om att han skulle kunna köra båten, för det har han gjort tidigare. Han var en miljon billigare, och så missade vi helt enkelt en del saker, säger Helena Werre, trafik- och tillståndschef i Gävle kommun.

Det skallkrav Limöbåten Rederi AB ska ha missat har enligt Mikael Hjelm, handläggare på Inköp Gävleborg, att göra med att de saknade intyg på att kunna ta 100 passagerare, och enbart kunde ta 98 personer. Enligt konkurrenten SM Rederi AB felade företaget på fem av skallkraven.

Upphandlingen är nu helt stoppad, eftersom att det bara finns en kvalificerad anbudsgivare kvar, och konkurrens saknas.

Det nuvarande kontraktet med Limöbåten Rederi AB går ut i mitten av maj. Mikael Hjelm är tveksam till om det skulle hinnas med en upphandling till innan sommaren börjar.

– Det ska annonseras nationellt, och då har ju en stor del av säsongen gått innan vi kunnat slutföra en likadan upphandling, säger han.

Kommunen inväntar Förvaltningsdomstolens svar på den överklagan som SM Rederi AB gjort innan den går vidare med upphandlingen.

– Vi tittar på vilka möjligheter vi har att komma vidare, men måste avvakta. Det kan ju ta väldigt lång tid eller gå fort, det beror ju helt på hur de prioriterar, säger Helena Werre.

Hur kunde ni missa felen i första bedömningen?

– Det är jätteolyckligt. Men man måste tänka på att vi inte ställer kraven och har koll på vad som är rimligt att ställa. Sjöfart över huvud taget är väldigt komplicerat och mycket regler som ska följas. Självklart skulle vi ha bättre kompetens, men det är inte så ofta vi upphandlar sjöfartstrafik, säger Peter Thor, upphandlingschef på Inköp Gävleborg.

Det finns enligt Helena Werre inget som hindrar privata båtföretag från att börja köra trafik på sträckan.

– Men då blir det en helt annan kostnad för de som ska åka med, säger hon.

När upphandlingen avbröts för en dryg månad sedan berodde det på att kommunen missbedömt kostnaden och budgeterat för lågt jämfört med de anbud som kom in.

Mer läsning

Annons