Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upphandling sköts upp

/

Den senaste tolkupphandlingen inom Gävleborg har skjutits upp. Inköp Gävleborg anser att det är upp till kommunerna att kontrollera kvaliteten på tjänsterna de köper in.

Annons

Inköp Gävleborg gör upphandlingar åt Region Gävleborg och kommunerna i Gävleborg (utom Sandviken). Inköp Gävleborg styr vilka som ska leverera tjänster, men fakturorna betalas av respektive kund, som exempelvis en socialtjänst.

För en tid sedan lade Inköp Gävleborg ut en anbudsbegäran. Tolkar och förmedlingar fick komma med synpunkter, vilket förmodligen ledde till att den drogs in. Snart ska den skickas ut i ny form då avtalet för Gävleborgs olika tolkområden går ut sista september.

I grunden är det beställaren, alltså kommunen, som har ansvar för att köpa tolktjänster av en pålitlig aktör, menar Inköp Gävleborgs upphandlingschef Peter Thor. Varje år har Inköp Gävleborg en översyn av aktörer som tjänster köpts in av – avtalsuppföljning.

– Vi försöker bevaka, men det är beställarna som kan branschen. Vi måste förlita oss på att det blir rätt.

Behöver era inköpare utbildas mer om tolkbranschen?

– Ja kanske det. Vi jobbar med kompetensutveckling hela tiden. Sen är det hela tiden en bedömning vilka områden vi ska satsa på eller hur mycket vi hinner med.

Mer läsning

Annons