Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppmuntran hjälper elever fixa VG i matte

Du ska gå in i klassrummet som en cowboy med lasso i handen och kasta så att du når den som sitter längst bak i klassrummet.
– Väck intresse. Börja med en berättelse, sa Stavros Louca, matteläraren som blev rikskänd i tv-serien 9 A, när han på torsdagskvällen besökte Gävle.

Annons

Åtskilliga var lärare bland dem som fyllde bänkraderna i Folkets hus teater.

I drygt två timmar berättade han om sina knep, hur han lyckades få eleverna i Rinkebyskolan att lyssna, engagera sig och kliva in i matematikens fantastiska värld.

Fantastisk? Jo, som Stavros Louca agerar blir matematiken just fantastisk – och intressant.

Hans mål var att alla elever i skolan, där det var gott om sociala problem, skulle klara VG i matematik. Han lyckades, med råge.

”Se varje elev”

Strategin kan sammanfattas:

Avdramatisera ämnet, nå elevernas hjärtan, repetera gång på gång, ge mycket beröm och uppmuntran.

Stavros Louca berättade att han vägrar ringa hem till föräldrarna och klaga. Han försöker i varje läge hitta anledningar att berömma och uppmuntra eleverna. Han berättade om flickan som svarade fel på alla frågor i provet.

– Jag funderade en stund och sen berömde jag henne för de fina marginalerna.

Han uppmanade de samlade lärarna att bjuda på sig själva, lära känna eleverna och deras kultur, se varje elev, lyssna när de talar och visa respekt, både uppfatta och uppskatta olikheter.

– Då ökar dina chanser att bli en bra ledare. När du har ungdomar som älskar och respekterar dig, då är det väldigt lätt att undervisa, sa Stavros Louca innan han radade upp problemen och formlerna som hans elever själva tagit fram.

Ett exempel: Sju hundar åt sju hinkar fisk på sju dagar. Fem sälar åt fem hinkar fisk på fem dagar. Vem åt mest?

Mer läsning

Annons