Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utan post en hel månad

/
  • utan post. Gunilla och Pernilla Lindahl ströks från Postens adresslista trots att de hela tiden bodde på Vinddraget i Gävle. Det hela började med att Gavlegårdarna av misstag bytte ut namnet på deras dörr.
  • utan post. Gunilla och Pernilla Lindahl ströks från Postens adresslista trots att de hela tiden bodde på Vinddraget i Gävle. Det hela började med att Gavlegårdarna av misstag bytte ut namnet på deras dörr.

Gunilla Lindahl fanns inte

i Postens register under flera veckor trots att hon hela tiden bodde på Vinddraget

i Gävle.


Efter att Gavlegårdarna av misstag bytt ut namnet på hennes dörr blev hon utan post i en månad.


Nu är Gunilla rädd att flera räkningar har gått till inkasso.

Annons

För cirka en månad sedan gick hon och hennes dotter Pernilla Lindahl hemifrån för att handla. En och en halv timme senare kom de tillbaka. Men då stod inte längre deras namn på dörren.

– Jag gick direkt in och ringde till Gavlegårdarna. Men de trodde inte på mig.

Dagen efter bytte i alla fall Gavlegårdarna ut namnet så att det stod rätt igen. Lappen skulle ha satts på en annan dörr på samma våning.

– Det var helt sonika en miss. Vi kollar alltid på lägenhetsnumren och vilka som ska flytta ut och in. Men vi byter 20–30 namn varje månadsskifte och då kan det bli fel, den mänskliga faktorn, säger förvaltaren Pia Berglund.

Men trots att rätt namn stod på dörren fick Gunilla ingen post. Räkningar och paket som hon beställt kom inte som de skulle. Gunilla pratade med både Gavlegårdarna och Posten men ingen hade någon förklaring. Hon ringde till flera företag för att få veta vad som hänt med breven. Ofta hade de returnerats till avsändaren. Åtminstone en räkning tror hon har gått till inkasso.

Pernilla hade beställt ett förarkort för en digital färdskrivare i lastbilar och ringde till företaget.

– De sa att det var tur att jag ringde för annars hade jag fått betala en avgift på 650 kronor.

Thomas Björklund är utdelningschef på Posten Gävle syd och har aldrig varit med om något liknande.

– Normalt när vi delar ut post och namnet är borta stryker vi det från vår lista så att posten returneras till avsändaren, och om inte det finns till Post- och telestyrelsen i Kiruna.

– Men om namnet dyker upp igen skriver vi upp det och så kommer posten på två dagar igen. Det här låter jättekonstigt och jag har inget svar på varför det blev så.

Förra veckan började dock breven att dimpa ner i Gunillas postfack igen.

– Nu kollar jag brevlådan varje gång jag kommer hem så att det står rätt namn.

Mer läsning

Annons