Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utbyggnaden har blivit en kamp mot klockan

/
  • Gävle Containerterminal har kallats själva hjärtat i Gävle hamn. Därifrån lastas containrar på fartyg med destinationer över hela världen.
  • Bengt Johansson, styrelseordförande i Gävle Containerterminal, agerar för tillfället även vd. ”Eftersom att terminalen är ute till försäljning har det inte tillsats någon”, säger han.
  • Ulf Muhr och Per Granqvist är driftledare vid terminalen. De ägnar dagarna bakom datorerna och ser till att varje container hamnar på rätt plats.
  • Stig Wåhlstedt är driftchef vid containerterminalen. Han har varit med och sett den växa sedan starten för fem år sedan.

Den har splittrat politiska partier och väckt riskkapitalbolagens nyfikenhet.

En del kallar den för själva hjärtat i Gävle hamn.

Hur kan en containerterminal väcka så mycket känslor?

– Det är en ständig puls här. Med båtar, tåg och lastbilar som passerar in och ut, säger styrelseordföranden Bengt Johansson, som varit med vid terminalen sedan starten.

Annons

Containerterminalen vid Fredrikskans påminner om ett stort leksakslego. Containrarna är som olikfärgade bitar staplade på varandra. De lyfts, flyttas och får en ny placering – ibland tappas de till och med bort.

– Men vi hittar de alltid igen, säger driftchefen Stig Wåhlstedt.

Han basar över ett 30-tal anställda vid terminalen. Det är truckförare, kranförare och driftledarna i kontrollrummet.

När Arbetarbladet gör ett besök vid terminalen är det torsdagseftermiddag.

Truckarna rör sig smidigt fram och tillbaka på området. Ovanför dem baxar de mäktiga kranarna containrar genom luften.

Just den här dagen ligger fartyget Mare vid kajen. Lastningen är snart klar och fartyget som anlände på morgonen gör sig redo för att återvända till Rotterdam.

Vad containrarna till enskilda fartyg innehåller är hemligt. Det vi vet är dock att containrarna som lämnar hamnen ofta innehåller trävaror, stål och papper. De som anländer innehåller andra slags varor, som exempelvis kaffe till Gevalia.

Men så här nära jul kan de innehålla i stort sett vad som helst. Nyligen kom stora lass med löpband.

Arbetet pågår oavbrutet. Det bullrar och smäller. Sedan tidigare i år har personalen ökat till tre skift. De får allt mer att göra.

Men terminalen börjar bli trång och en utbyggnad är planerad.

Containertrafiken på havet ökar ständigt. En orsak är att de varor som fraktas blir allt mer känsliga.

– För att ta virke som exempel så blir mer och mer förädlat. Förr så låg det löst i regn och rusk. Man brydde sig inte så mycket. I dag är man mer rädd om det och vill att det fraktas i container, förklarar Bengt Johansson.

Det är nog i just ökningen av containertrafiken som förklaringen finns till varför försäljningen av terminalen väckt så heta känslor i Gävle den senaste tiden.

I dag är Gävle hamn ostkustens största containerhamn. Men att den ska vara det självklara valet även i framtiden är långt från givet.

Ett 30-tal mil söderut är bygget av den nya godshamnen på Norvikudden i Nynäshamn i startgroparna. Målet är att jättesatsningen ska vara färdig 2015.

För Gävle Containerterminal har det lett till en kamp mot klockan.

För att terminalen i Gävle ska kunna byggas ut och större fartyg tas emot måste den dyra muddringen av hamnen bli klar. Men det har dragit ut på tiden och färdigställandet har skjutits fram från 2014 till 2016.

– Utbyggnaden av containerterminalen måste ske samtidigt som muddringen. Det är bråttom, förklarar Bengt Johansson.

Att kommunen i ett sådant skede inte valde att utnyttja sin förköpsrätt av terminalen och dessutom är på väg att sälja sin egen del till okända ägare har väckt oro i Gävle. Det har till och med ryktats att köparna agerar bulvaner för den nya hamnen i Nynäshamn.

Bengt Johansson är dock övertygad om att nya ägare är just vad som behövs.

– Världens största containerrederier är kunder hos oss. Om inget händer kommer intresset att sjunka. Vi måste ligga i framkant hela tiden.

Mer läsning

Annons