Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Väg 56 byggs om tidigast 2017

År 2017 finns det pengar för att rusta upp olycksdrabbade väg 56. Men det är bara den nordligaste delen, Valbo och en mil söderut, som åtgärdas.

Vägen kan antingen dras om eller breddas, visar Trafikverkets förstudie.

Annons

Redan 2002 togs det fram en förstudie för om byggnad av väg 56, som då hette 67, som gick ut på remiss.

Men sedan dess har det prioriterats om i de nationella infrastrukturplanerna och nu finns det bara pengar för att bygga om den nordligaste milen av vägen, sträckan från Mackmyra trafikplats till Valsjön.

Fyra alternativ

I Trafikverkets nya förstudie föreslås fyra olika alternativ för vad man kan göra med den aktuella vägsträckan, som i dag utgörs av en smal tvåfältsväg med en bredd på sex till åtta meter.

Samtidigt trafikeras den av en stor andel tung trafik, har dålig sikt på flera ställen och många små utfarter från hus och skogsvägar. Mellan 1992 och 2009 har enligt statistiken 20 olyckor inträffat längs vägen.

Det första alternativet är ett nollalternativ, det vill säga att man låter vägen vara kvar som den är i dag.

14 meter bred

Alla de tre övriga alternativen innebär att vägen görs 14 meter bred och får mitträcke.

Alternativ två är att bredda den befintliga vägen, men då måste byggnader rivas och markarbetet under vägen göras om för att skydda grundvattnet.

Alternativ tre är att delvis lägga om vägen så att den viker av västerut vid Valsjön för att vid Karlslund återgå till befintlig väg fram till Rörberg, där det viker av österut över åkermarken. Alternativ fyra, som länsstyrelsen har velat få utrett, är att göra en helt ny vägsträckning öster om Överhärde och Valsjön.

100–130 miljoner

Alla de tre utbyggnadsalternativen beräknas kosta mellan 100 och 130 miljoner kronor att genomföra och tidigast 2014 finns statliga pengar avsatta.

15 februari hålls ett informationsmöte för allmänheten på Bygården i Överhärde och 1 mars är sista datum att yttra sig om förstudien. Senare i vår räknar Trafikverket med att kunna fatta beslut om hur det blir.

Mer läsning

Annons