Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Valbo köpstad inte så öde som man tror

/
  • Bättre än väntat. Skenet bedrar, om man får tro butikscheferna i Valbo köpstad. Trots en öde parkeringsplats går försäljningen bättre än väntat.
  • Tror på ökad omsättning. ”Vi gjorde en relevant budget som vi klättrar över hela tiden. Om siffrorna för maj, juni och juli håller i sig så kommer omsättningen att öka väldigt mycket i år”, säger Stefan Edling, butikschef på Mio i Valbo.
  • bättre än tidigare. ”Vi är nöjda med utvecklingen. Det har gått bättre än tidigare och bättre än när vi höll till på andra sidan riks 80”, säger Stefan Nyberg, chef för hemelektronikkedjan Experts butik
  • Förväntat. ”Det är som förväntat. Det tar alltid tid att etablera något nytt”, säger Anna-Karin Nordqvist, chef för Jysks inredningsbutik i Valbo köpstad.

Det är glest mellan bilarna på parkeringsplatsen vid de nyöppnade butikerna söder om riksväg 80 i Valbo. Men skenet bedrar – åtminstone om man får tro dem som driver butikerna.

– Det har gått över förväntan, säger Stefan Edling, chef för möbelföretaget Mios nya butik i Valbo köpstad.

Annons

Utanför skyltfönstret breder den öde parkeringsplatsen ut sig.

Men det tycks inte bekymra Stefan Edling. De flesta kunderna kommer efter klockan 15 på vardagarna och på helgerna.

– Vi säljer mer än på förra stället i gamla Valbo och betydligt mer än vad vi hoppades på, säger han.

Han medger att det krävs en rejäl ökning av försäljningen med tanke på att hyreskostnaderna är större.

– Vi gjorde en relevant budget som vi klättrar över hela tiden. Om siffrorna för maj, juni och juli håller i sig så kommer omsättningen att öka väldigt mycket i år.

Ansvariga för de andra butikerna i det nya köpcentrumet ger ungefär samma bild.

– Vi är nöjda med utvecklingen. Det har gått bättre än tidigare och bättre än när vi höll till på andra sidan riks 80, säger Stefan Nyberg, chef för hemelektronikkedjan Experts butik.

Experts vd Magnus Håkansson bekräftar och menar att Expert både behållit gamla kunder och lockat nya.

Anna-Karin Nordqvist, chef för Jysks inredningsbutik, pratar om en ”uppåtgående trend”.

– Det är som förväntat. Det tar alltid tid att etablera något nytt, säger hon.

Andreas Hoek på Djurkompaniet säger att försäljningen går ”stadigt uppåt månad för månad”.

Snart öppnar Kungsängen sin nya sängbutik och tyskägda Mediamarkt varuhus för hemelektronik.

– Det är positivt. Alla hjälps åt att dra folk till huset, säger Anna-Karin Nordqvist.

Klockan är 14 när vi lämnar den öde parkeringsplatsen. Kunderna kommer senare – om vi får tro de butiksansvariga.

Mer läsning

Annons