Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Välkommen ombord, kungen!

/
  • Här ska kungaparet sitta. Järnvägsmuseets chef Robert Sjöö visar upp salongen i kungavagnen där kungen och drottningen kommer att sitta under tågresan från Furuvik in till Gävle. Salongen liksom resten av vagnen är inredd i stram 50-talsstil. I grågrönt med böljande trä och ljusa läderdetaljer.
  • Juice? När man trycker på de röda betjäningsknapparna ringer det i den del av vagnen där tågvärdarna håller till.  På en panel tänds också en lampa så att de vet i vilken kupé som assistens önskas.
  • Kunglig toalett. Kungen och drottningen har var sitt sovrum med var sin toalett och med en passage däremellan.
  • Kunglig lokförare. Med sina 23,5 meter är kungavagnen för lång för att få plats i Järnvägsmuseets utställningslokaler. I stället får det förvaras i magasinet på Nynäs. ”Vi önskar att vi kunde få lokaler där vi kunde visa upp det”, säger Sten Holm som kommer att köra ett av de två lok som ska dra vagnen på torsdag.

Det blir ett kärt återseende för kungaparet när de kommer till Gävle på torsdag.
Då får de nämligen åka i den gamla kungliga tågvagnen som pensionerades 2001.
Om man lyckas få ut den från magasinet vill säga...

Annons

Kungavagnen skulle i går förmiddag ha körts från tågmagasinet på Nynäs till Järnvägsmuseet, men den tjocka isen på spåren utanför gjorde att den inte kunde komma iväg.

Personalen fick hacka is för glatta livet men museichefen Robert Sjöö var tryggt förvissad om att tåget skulle komma loss i god tid före kungaparets besök.

– Ja, det är inga problem. Det är första gången vi ska köra ut dem i år och då det kan det bli så här.

Kungavagnen som byggdes 1931 till dåvarande kungen, Gustav V, och renoverades 20 år senare för Gustav VI Adolf användes av kungafamiljen ända tills för åtta år sedan. Bland annat vid de årliga resorna upp till fjällen och även ute i Europa.

– Här har kungabarnen ofta sprungit runt och tultat i korridorerna, berättar Robert Sjöö.

Till slut blev den i alla fall alltför opraktisk och åldersstigen. Den klarar inte högre hastigheter än 160-kilometer i timmen och dömdes även ut säkerhetsmässigt av Säpo. För åtta år sedan pensionerades den därför och fick komma till järnvägsmuseet i Gävle.

Vagnen var toppmodern 1951 då den renoverades senast, men har inte de moderna bekvämligheter man kanske förväntar sig i dag.

Men det finns ett finurligt ringsignalsystem för att kalla på betjäning och rinnande varmt och kallt vatten. Visserligen inte inne på toaletterna men väl i ett utfällbart handfat utanför.

Där finns ett par små sovkupéer med våningssängar, som bland annat använts av kungabarnen. Kungen och drottingen slipper dock klättra till kojs. De har var sitt sovrum med riktiga sängar, som ligger vägg i vägg med en dörr emellan.

Under torsdagens besök kommer de dock inte att användas. Det blir bara en kort resa från Furuvik till Gävle central och sedan vidare till Järnvägsmuseet.

Med på tåget kommer barn från Hemlingbyskolan att vara. Men de får inte åka i kungavagnen. Det får däremot bland annat kommunalrådet Carina Blank.

Torsdagens färd är den tredje sedan pensioneringen. Vagnen användes även när släkten Bernadotte hade en träff på Sofiero för några år sedan och i samband med järnvägens 150-årsjubileum 2006.

Mer läsning

Annons