Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårdchefen vill bromsa kritik i media

/
  • Berit Fredricsson nekar till att hon försöker lägga munkavle på personalen. Men hon förstår att formuleringarna kan väcka debatt.
  • Sändes 14 augusti. En del av nyhetsbrevet där Berit Fredricsson uttrycker kritik mot att skicka insändare till massmedier.

Landstingets chef för primärvården anser att de anställda ska kritisera inåt och berömma utåt.

I ett brev till sina 1 600 anställda kommenterar Berit Fredricsson kritiska insändare och skriver att negativ publicitet kan få patienterna att välja andra vårdgivare.

Fackliga företrädare tycker att det luktar munkavle om chefens uttalanden.

Annons

Nyhetsbrevet till personalen är daterat 14 augusti och handlar till stor del om förberedelser inför den stora influensavaccineringen och det kommande fria vårdvalet.

I slutet nämner Fredricsson att det under sommaren kommit ”ett par anonyma insändare som riktat hård kritik mot såväl ledningen som mot illojala kolleger”.

Chefen skriver att alla har rätt att fritt uttrycka sina åsikter, men radar sedan upp flera argument för att hålla dialogen på hemmaplan.

”Det enda resultat jag kan se av sådana insändare är att de skapar osämja, misstro och ger oss dåligt rykte. Det påverkar i sin tur våra patienter och hur de uppfattar oss. Och när snart missnöjda patienter kan ta sin ’vårdpeng’ och byta vårdgivare avgör publiciteten i slutändan om vi kommer att kunna ha råd att bedriva de verksamheter vi har i dag”, skriver Berit Fredricsson.

Hon fortsätter sedan med noteringen ”en självklarhet hos andra organisationer som varit konkurrensutsatta är att kritisera inåt och berömma utåt”, och avslutar med att uppmana alla att fundera på detta.

Berit Fredricsson nekar bestämt till att hon försöker lägga munkavle på personalen.

– Absolut inte, vi har yttrandefrihet. Jag har diskuterat formuleringarna med min ledningsgrupp (chefer, reds. anmärkning) innan och där såg man inga konstigheter med det.

– För mig är det jätteviktigt att vi verkligen tar tillvara synpunkter och kritik från medarbetarna, det för oss framåt. Men det är också på arbetsplatsen och med de berörda som det är lättast att få resultat.

– Om vi inte för diskussionen inåt finns risken för att patienterna uppfattar primärvården negativt. Våra konkurrenter, till exempel Carema, läser man aldrig något negativt om. Och jag menar: hur gör Ikea och andra framgångsrika företag? Jag är övertygad om att man har ett konstruktivt förbättringsarbete på arbetsplatsen, men man för inte alla diskussioner i media.

– Jag vet att det skiljer sig åt. Men i januari 2010 införs vårdvalet och vi är fullt konkurrensutsatta. Även om vi har andra lagar som styr oss innebär det ändå en förändring för den offentliga primärvården.

I primärvården ingår bland annat hälsocentralerna och familjeläkarjourerna.

Mer läsning

Annons