Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varje skola väljer själv vad man vill satsa på

En bra idé.
Det tycker grundskolechefen Eva Levin om Stenbergsskolans initiativ.
Men hon betonar att det är upp till var och en av skolorna hur man sköter det elevstödjande arbetet.

Annons

I grunden finns ett områdesteam med socionomer, specialpedagoger, tal- och språkpedagoger som ska fungera som bas för att stötta eleverna.

Men Eva Levin betonar att varje skola också har ett eget ansvar.

– Det finns olika varianter på hur man löser det. Vissa skolor har elevcoacher, säger hon.

Kuratorer, elevassistenter och så kallade Big-kompisar, kamratstödjare, är också länkar i kedjan.

I det skede Stenbergsskolan anställde sin fältassistent hade man bara tillgång till kurator en dag i veckan. Nu är det utökat till fyra.

Rektorn Kurt Hjalmarsson medger att det kan bli gränsdragningsproblem mellan kuratorn och fältassistenten.

– Vi måste diskutera vem som ska göra vad, säger han.

Mer läsning

Annons