Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

X-Trafik mörkar beslut om 60 jobb

Ett 60-tal taxichaufförer som anlitas av Tuwa väntar just nu oroligt på besked om de får behålla sina jobb. X-Trafiks ledning vet, men vägrar säga någonting.

Annons

– Det här gränsar till mobbning, säger Daniel Kvarnlöf, Tuwas företrädare i Gästrikland.

X-Trafik håller stenhårt på formaliteterna i fallet med avtalstvisten kring företaget Tuwa Specialtransport och de samhällsbetalda resorna i Gävle och Sandviken.

Redan i onsdags bestämde sig X-Trafik för om avtalet ska sägas upp eller inte. Men beslutet hemlighålls med hänvisning till att protokollet från mötet ännu inte är undertecknat och justerat.

– Vi har pratat med vd:n Matts Hildebrandt för att få besked om vad som gäller. Men han vägrar tala om vad de kommit fram till förrän protokollet är justerat, säger Daniel Kvarnlöf, vd för Gästrike Transport som är arbetsgivare till de flesta chaufförerna som kör i Tuwas namn.

Enligt Kvarnlöf är oron nu mycket stor bland taxichaufförerna.

– De vet ju inte om de har något jobb kvar att gå till efter månadsskiftet. Jag kan inte reglerna men det känns oprofessionellt och oansvarigt att inte ge ett besked. Politikerna i X-Trafiks styrelse sitter där för att företräda länets invånare och här har de 60 invånare som just nu går omkring och är väldigt oroliga. Som jag förstår det är det fullt möjligt att besluta om direktjustering om det nu är det som det hänger på.

Om Tuwas avtal med X-Trafik sägs upp blir bara ett fåtal av samarbetspartnern Gästrike Transports förare kvar.

– Då kanske vi kan behålla tre–fyra bilar, säger Daniel Kvarnlöf.

Anledningen till att X-Trafik övervägt att säga upp avtalet är att företaget kör med för få bilar. Vid mötet i onsdags tog styrelsen ställning till om avtalsbrottet är ”väsentligt” eller inte. Alltså om det är tillräckligt allvarligt för att det ska vara juridiskt möjligt att bryta avtalet.

Mer läsning

Annons