Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Andreas rustar för en äventyrlig färd

/
  • VÄLGÖRENHETSRALLY. Torsåkersbon Andreas Haga ska i sommar delta i ett rally mellan London och Ulan Baator. Startavgiften är en donation på minst 13 000 svenska kronor till två olika fonder för välgörenhet. Just nu håller Andreas på att bygga om bilen som efter målgång ska doneras till behövande mongoler.

Torsåkersbon Andreas Haga och fem vänner till honom deltar i sommar i ett rally mellan London och Mongoliet. För att få starta måste de först samla in minst 13 000 kronor till välgörenhet.
– Det blir ett mycket roligare äventyr när det finns en anledning, det blir ett helt annat värde i det, säger Andreas Haga.

Annons

I mitten på juli bär det av. Sex svenska killar ger sig ut på äventyr i två fullastade Skoda Felicia.

Med fem reservdäck i bagaget och upphöjt och plåtförstärkt underrede ska de försöka ta sig mellan London och Ulan Baator i Mongoliet.

– Det är väl näst intill för små bilar, men det ska väl gå att tränga ihop sig, säger Andreas Haga som var den sista att bestämma sig för att ställa upp.

– Det har tagit lite tid att knåpa ihop det här gänget. Jag känner egentligen bara en kille sedan tidigare, en som jag har gjort lumpen med.

Andreas Haga tillför viktig kunskap till gruppen eftersom han kan mecka med bilar.

– Ja, det är väl jag och en annan kille som har fått det uppdraget på oss.

Och arbetet har redan börjat. För att i huvudtaget ta sig fram i otillgänglig terräng och för att få plats med nödvändig utrustning måste bilarna byggas om.

– Vi ska bygga någon slags låda på taket och något på motorhuven så att det inte blir för baktungt.

Men det finns en regel om att bilarna inte får byggas om alltför mycket, bilarna får heller inte vara äldre tio år. Anledningen är att de vid målgång ska doneras till behövande mongoler.

Totalt 300 bilar deltar i jippot som körs för fjärde året i rad. Svenskgängets plan är att köra sträckan på fyra veckor, det innebär i snitt 54 mil om dagen. Vilket inte är mycket på motorvägarna i Europa, men desto mer på ryska steppen.

– Vi har planerat att ligga på genom Europa där vägarna är bra. Genom Iran, Kazakstan och Ryssland lär det bli sämre eller helt enkelt ickeexisterande vägar, säger Andreas Haga.

Att klara av sträckan på en viss tid handlar mest om att killarna måste hinna tillbaka till studier och jobb. Det är nämligen inte först i mål som vinner, hur mycket pengar man får ihop innan start är en betydligt viktigare parameter.

13 000 kronor till välgörenhet är bara ett minimum, ju mer pengar ju mer poäng får man i tävlingen.

Donationerna går till två olika fonder, en för hemlösa barn i Asien och en annan för handikappade och utvecklingsstörda.

– Vi försöker få ihop så mycket som möjligt, men det är ju inte helt lätt i rådande lågkonjunktur. Hur mycket pengar vi får ihop och hur roligt vi har på vägen, det är ju det allt handlar om, säger Andreas Haga.

En liten deltävling i den stora tävlingen är också att transportera den största, mest onödiga extralasten.

– Vi har tänkt köra svenskt tema och ta med oss en midsommarstång på taket eller en stor dalahäst i frigolit.

Mer läsning

Annons