Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre betyg tack vare en kvarts bokläsning

/
  • Bokläsning en kvart om dagen. Vid industriskolan i Hofors startar eleverna Daniel Björn, Thomas Carlsson, Sebastian Sjölander och Johan Gustafsson varje dag med 15 minuters läsning i en bok. De upplever själva att läsningen går betydligt lättare nu än vad den gjorde för två terminer sedan.

En kvart om dagen räcker för att förbättra ett betyg.

Gymnasieeleverna vid industriskolan i Hofors startar varje dag med 15 minuters bokläsning.

Resultatet: Elevernas betyg i svenska blir bättre bara efter två terminer.

Annons

Det enda som hörs är boksidor efter boksidor som vänds. Blickarna är riktade neråt och gruppen finns inte längre mentalt närvarande. Klockan är strax efter åtta på morgonen och eleverna vid industriskolan i Hofors har precis startat sin dag.

Drygt på morgonen

– Det är lite drygt att vi har det här på morgonen, man är ju så trött, säger eleven Sebastian Sjölander.

Så här ser det ut alla dagar i veckan. Varje morgon börjar eleverna med 15 minuters läsning i varsin skönlitterär bok. Projektet, som numera är en obligatorisk punkt på skolschemat, startade för fem år sedan. Svenskläraren Ulrica Danevad upptäckte att många av eleverna som kom till gymnasiet hade dåliga läsvanor.

Vill ge bättre ordförråd

Hon startade då bokprojektet med målet att eleverna skulle få ökat ordförråd och förbättra sina kunskaper i det svenska språket. Nya testresultat visar att det målet faktiskt blir mer än uppfyllt.

Efter varje termin gör Ulrica tester med eleverna i läsning och stavning. Resultatet mäts efter ett så kallat staninevärde mellan ett och nio, där nio är så bra som man kan bli.

När eleverna påbörjade sin utbildning fanns det ingen elev som fick det högsta värdet i skrivning. Men efter tre terminer finns det elever som blivit så duktiga.

Lika förbluffande är resultaten i läsning.

I årskurs ett låg de flesta elever på värde tre. Men tre terminer senare har samtliga elever förbättrat inläsningen och medelvärdet hamnar då på sex.

Bra för dem med dyslexi

– Man kan till och med se att de elever som har dyslexi har förbättrat sina resultat. De har lärt sig hur de ska läsa för att det ska fungera för dem, säger Ulrica Danevad.

Eleven Daniel Björn tycker inte att han själv är någon bokslukare.

Men de där 15 minuterna har ändå gett resultat.

– Jag läser mycket fortare än vad jag gjorde tidigare och det är lättare, säger han.

En kvart är nog

Efter en kvart slår eleverna i hop sina böcker.

– Visst är det bra att vi gör det här, men inte går jag och köper en bok eller går på biblioteket för det, säger eleven Sebastian Sjölander och försvinner ut genom klassrummet.

Mer läsning

Annons