Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bedragare tog ut 38 000 kronor från privata bankkonton

Minst två bankkunder i Hofors har fått telefonsamtal från en bedragare. En av dem lurades att lämna ut koden till sin internetbank. Hon förlorade 38 000 kronor. Swedbank kan inte ersätta henne för stölden.

Annons

På juldagen fick minst två Hoforsbor telefonsamtal från en bedragare. En man uppgav att han ringde från supporten för internetbanken.

Genom en mycket detaljerad utfrågning lyckades han till slut få tag på en av bank- kundernas personliga kod.

En stund senare var 38 000 kronor uttagna från två olika konton via kundens internetbank.

– Vi kommer inte att kunna ersätta henne, det är vi inte skyldiga att göra vid bedrägerier, säger Lotta Pettersson, bankchef på Swedbanks kontor i Hofors.

– Nej, det är upp till var och en av bankkunderna att inte lämna ut koderna, de vet ju att de är hemliga.

Den andre Hoforsbon blev direkt misstänksam av bedragarens frågor och slängde på luren. Han kontaktade både polisen och sitt lokala bankkontor. Även det fullbordade bedrägeriet är nu polisanmält.

– Vårt hopp står till att banken kan hjälpa oss att spåra vilket konto som pengarna blivit överförda till och att vi på så vis kan hitta den skyldige, säger Gunnar Brenell på Gävlepolisen som handlägger ärendet.

Det finns uppgifter som tyder på att gärningsmannen är bosatt i Dalarna och händelseförloppet – med en man som låter myndig och säger sig jobba åt banken – är känt från tidigare fall. Det finns en pågående utredning i Falun.

Det är ännu okänt om det handlar om samma bedragare som nu slår till mot Hofors eller om det rör sig om någon ytterligare. Både Gävlepolisen och Swedbanks lokalkontor i Hofors uppmanar nu i alla fall allmänheten att vara mycket uppmärksamma och aldrig lämna ut några koder via telefon eller e-post.

Mer läsning

Annons