Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dumpade sopor kostar

/
  • Bedrövlig syn. Avfall som dumpas i naturen och längs med vägarna i Hofors kommun blir en allt vanligare syn. Marie Nyman, arbetsledare för den yttre fastighetsskötseln vid drift- och tekniskt underhåll, DTU, blir bedrövad när hon får se nedskräpningen vid Gamla Fagerstavägen.

Människor dumpar allt oftare skräp och miljöfarligt avfall

i naturen och längs med vägarna. Miljökontoret har gjort en rad polisanmälningar bara under de senaste månaderna.


Och det är skattebetalarna som får stå för kostnaderna när drift- och tekniskt underhåll, DTU, och entreprenörer får i uppdrag att ta hand om dumpat avfall.

Annons

Miljökontoret och drift- och tekniskt underhåll i Hofors, DTU, har samma bild av vad som sker. Allt fler människor dumpar skräp och miljöfarligt avfall i naturen och längs med vägarna i kommunen.

Sedan förra veckan har två anmälningar om avfall som dumpats längs med Gamla Fagerstavägen i Hofors kommit in till miljökontoret.

Tommy Holmström, miljö- och hälsoskyddshandläggare vid Hofors kommun, har nyligen anmält ett av fallen till polisen i Gävle.

En privatperson såg att någon hade slängt bildäck, ett avgasrör med ljuddämpare och hushållsavfall vid vägen. Bland soporna fanns även ett bankomatkvitto. Vid den andra platsen återfanns ett namn skrivet på en bit papper.

– Nedskräpning på det här sättet har pågått i flera år och vi bedömer att det har ökat, säger Tommy Holmström.

Han och kollegan Hans Pantzare tror att det är folk som rensar ut garage och förråd och att biltjuvar passar på att tömma stulna bilar.

– I allmänhet är det lika enkelt att åka till återvinningsstationen med avfall, säger Tommy Holmström.

Hans Pantzare berättar om ett fall där någon dumpade kompressorer från frysar och kylskåp vid Fjällberget i maj. Och i juli ställde någon kärl innehållande diesel vid Faluvägen.

För en månad sedan lämnade någon ytbehandlingsmedel vid riksväg 68 i Torsåker.

– I förra veckan fick vi en anmälan om att någon hade lämnat kärl med avfettningsmedel och olja i Råbacka, säger han.

När en anmälan om nedskräpning kommer in till miljökontoret får DTU i uppdrag att ta hand om avfallet.

Marie Nyman, som är arbetsledare vid DTU:s yttre fastighetsskötsel, berättar att de numera måste avsätta större resurser för att ta hand om dumpat avfall.

– Det här är tråkigt och folk skräpar ned mer i allmänhet, det gäller inte bara avfall som dumpas i naturen, säger hon.

– Om det inte skräpas ned lika mycket kan vi lägga mer tid och pengar på att hålla gator och parker fina.

Bertil Östberg, chef för den yttre fastighetsskötseln vid DTU, berättar att kostnaderna har stigit i så hög grad att de måste särredovisas nästa år.

– Våra externa kostnader stiger också. I vissa fall måste vi anlita entreprenörer, som får paketera och forsla bort avfall. I slutänden är det kommunen som får betala för allt det här, säger han.

Mer läsning

Annons