Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här får lusten styra

/
  • skapar i lera. Pedagogen Petra Nord spelar in samtalen med diktafon och fotograferar barnen under arbetspassen. På onsdagen fick Lova Holmkvist, Emil Hillberg och Clara Jäderberg arbeta med lera för första gången.

Pedagoger i grannkommuner vallfärdar till förskolorna Regnbågen och Eken i Hofors. Här står barnens intressen och önskningar i centrum.


– Målet är att barnen ska tänka själva, säger pedagogen Mats Petersson.

Annons

Tvååringarna Emil Hillberg, Lova Holmkvist och Clara Jäderberg på Ekens förskola ska arbeta med lera i dag. De sitter vid ett bord tillsammans med pedagogerna Petra Nord och Tina Dilén.

De tre barnen bildar en pilotgrupp för ett projekt på förskolan. Målet är att barnen ska bli bekanta med lera och att de ska formulera tankar och idéer kring vad de upplever. Petra Nord lägger en diktafon på bordet. Inspelningen använder pedagogerna och barnen när de återknyter till arbetet senare under dagen.

– Det är inte alltid vi snappar upp det som sägs runt bordet och barnen tycker om att höra sina egna röster, säger hon.

Personalen på Ekens och Regnbågens förskola utgår från synsättet Reggio Emilia som utvecklades i norra Italien efter andra världskriget. Inriktningen, eller inspirationen som pedagoger talar om, utgår från tanken om demokrati och inflytande. Barnen ska få påverka innehållet i den verksamhet som de ingår i.

– Barnen är här för sin egen skull och vi tror att barn är kompetenta, nyfikna och förväntansfulla, säger Mats Petersson, pedagog på de två förskolorna.

Han är specialutbildad i Reggio Emilia och har därför titeln pedagogista.

Barnen är indelade i grupper där alla barn är lika gamla och pedagogerna följer med dem upp till fem års ålder. När barnen blir tre år flyttar de över till Regnbågen.

Relationsbyggande en viktig del i arbetet. Det är därför barnen och pedagoger följs åt under åren i förskolan, men samtidigt som barnen bygger upp relationer med vuxna skapar de också relationer mellan varandra.

Regnbågens och Ekens arbetssätt har väckt intresse hos förskolor i grannkommuner. Numera tar personalen emot besök från kommuner som Falun, Borlänge och Gävle.

Kajsa Lindbergh, rektor på förskolan Lingåsen i Falu kommun, har besökt Eken och Regnbågen. Hon blev imponerad av vad hon såg.

– De har ett spännande arbetssätt. Förr i världen planerade man ihjäl barn inom förskolan, men numera lyssnar man på vad de vill.

Arbetet hos Eken och Regnbågen bygger på en tydlig och genomtänkt struktur. Under åren har de byggt upp en organisation som ger utrymme för nya idéer och reflektioner.

Varje nytt projekt inleder personalen med att formulera ett syfte och gör sedan uppföljningar under arbetets gång. Men det är inte alltid det blir som de tänkt sig.

– Vi la ut en död fisk i skogen en gång för att se vad som skulle hända med den. Det slutade med att vi pratade om flugorna som drogs till den, säger Petra Nord.

Mer läsning

Annons