Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hofors kommun för dåliga på att svara

En eventuell flytt till Hofors är ingen garanti för snabb service från kommunen eller ens att få svar på frågor via telefon och mejl.

– Det är ingen bra reklam, säger kommunchefen Ulf Strömstedt.

Annons

Det var i höstas som ett undersökningsföretag mätte servicenivån i kommunen via telefon och e-post. Resultatet är ingen rolig läsning.

Av de 48 e-postfrågor som skickades till kommunen fick tolv inget svar. Fyra av dessa var formulerade som om de var från potentiella nya Hoforsbor.

Så här löd en av de fingerade frågorna som aldrig besvarades:

”Hej, vi funderar på att flytta till Hofors. Vi har en 2-åring och en 5-åring. Är det möjligt att få plats för båda på samma avdelning och hur lång tid kan det ta innan vi får plats?”

Inte heller frågor om skola, bygglov, vattenprover och äldre- och handikappomsorg fick något svar.

Och i de fall svar gavs var kvaliteten på bemötande, tillgänglighet och information under medel jämfört med övriga 41 kommuner i undersökningen.

– Det här måste vi analysera och diskutera i ledningsgruppen. Helst ska vi ju ligga i topp när det gäller sådana här saker, säger Ulf Strömstedt.

Under gårdagen arbetade tjänstemän även med att internt undersöka riktigheten i rapporten.

– Det verkar som om vi har svarat på några av mejlen som rapporten säger att vi inte har gjort. Men det spelar ingen roll. Vi måste ta till oss av resultatet och bli bättre, säger Ulf Strömstedt.

Mer läsning

Annons