Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hoforsföretagare hårt drabbade av poststrul – pelargonerna hinner vissna innan paketen hinner fram

/

Upp till 200 felleveranser på en dag – hela postsäckar med brev till andra har kommit till kommunen. A-post har upprepade gånger kommit tillbaka i retur.
Till slut tröttande Hofors kommun på allt strul och nu har man fått veta vad som görs för att fixa problemen.
– Vi har inte kunnat lita på att A-post kommer fram dagen efter, säger Marie-Louise Dangardt (S), kommunalråd i Hofors.

Annons

Ungefär samtidigt som posten la ner sitt kontor i Hofors fick man nya sorteringsmaskiner på terminalen i Stockholm.

Sedan dess har posten inte fungerat som den ska i kommunen.

– Jag tröttnade så mycket att jag gjorde en skrivelse till Post och telestyrelsen. Och när posten fick det måste de agera, säger Marie-Louise Dangardt.

Läs mer: Posten läggs ned i Hofors

På onsdagen hade kommunen ett möte med posten för att se hur man kan komma tillrätta med problemen.

– Jag har förståelse för att man måste göra ändringar. Men det måste ändå fungera, säger Marie-Louise Dangardt.

Inför nedläggningen av postkontoret i Hofors lovade företaget att det inte skulle märkas att man utgick från Sandviken i stället.

Det löftet kunde Postnord inte hålla.

Läs mer: Ilska mot Posten

"Vi har varit med om upp till 200 felleveranser på en dag" skrev Marie-Louise Dangardt i det brev till Post och telestyrelsen som resulterade i ett möte mellan Postnord och kommunen.

– Vi har haft postorderföretag som varit nära att lägga ner på grund av poststrulet, säger Marie-Louise Dangardt.

Det är Bergabackens pelargoner som fått problem när de sticklingar som skickas iväg hinner dö innan de kommer fram. Förut fungerade det.

Även företag som säljer maggot har fått problem. Tar det mer än en dag att få dem levererade hinner de förpuppas och är oanvändbara som fiskbete.

Läs mer: Byborna har fått nog av att posten inte kommer

Samma typ av problem finns på flera orter i landet enligt Postnord. Driftproblem i nya sorteringsterminaler, bemanningsproblem när många varit sjukskrivna, att man flyttat verksamheten till en ny ort och ett nytt arbetssätt ska vara orsakerna till problemen.

Marie-Louise Dangardts brev, som beskriver problemen i Hofors, skickas nu till kontaktpersoner inom Postnord för att de uppmärksammas på problemet och eventuellt kunna sätta in åtgärder.

Enheten för posttillsyn jobbar med att få bukt med problem i hela landet. Man har gjort extra tillsynsbesök på olika orter och planerar fler. Varje månad kräver de att Postnord rapporterar hur många klagomål man fått och hur lång tid det tar för A-post att komma fram. Nu har de dessutom tillsatt en oberoende granskare som ska granska Postnords kvalitetsproblem.

Nu uppmanar Marie-Louise Dangardt dessutom alla Hoforsbor att hjälpa till att visa posten var det strular. Får man grannens post kan man lägga den i en gul brevlåda i stället för i grannens.

– Det tar lite längre tid att få brevet, men då hjälper vi Postnord att förstå var det finns brister, säger hon.

Dessutom uppmanar hon alla som har problem med posten att höra av sig till Postnord på en gång.

Mer läsning

Annons