Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Knäcke från Hofors är lyxdelikatess i Dubai

/
  • Efter avsvalningsbandet packas knäckesticksen för hand i pappersförpackningar. Fjällbergets bageri riktar in sig på den internationella marknaden som hälsosamma fikasticks eller kex.
  • Dzevada Hasanovic är produktions- och kvalitetsansvarig. Hon kollar till degen. Varje vecka går det åt 1,6 ton mjöl för att baka knäckebrödet och varje dag går det åt mellan 200 och 300 kilo sesamfrön.
  • Sabajeta Muminovic plockar och förpackar knäcket på pallar som sedan körs ut till butiker, restauranger eller exporteras.
  • I slutet av avsvalningsbandet står Mesa Muminovic och Johanna Hjulström och sorterar knäckesticks i pappersförpackningar. Det går i rasande fart. Men de behöver aldrig stå där längre än en timme i taget. De tio anställda roterar mellan olika arbetsuppgifter.
  • Kryddorna trycks försiktigt in i brödet med hjälp av en specialbyggd vals.
  • Företagets vd och grundare Alex Cartwright och Dzevada Hasanovic som är produktions- och kvalitetsansvarig.
  • I Hofors tillverkas ett knäckebröd som har kommit att bli ett namn för alla brödfantaster runt om i världen.
  • Bagaren Rikard Eriksson övervakar produktionen.
  • Varje dag produceras i snitt 7 500 konsumentkartonger av Vilmas Knäckebröd i bageriet i Böle industriområde i Hofors. De har tiotimmarsproduktion, fyra dagar i veckan.
  • Varje dag produceras i snitt 7 500 konsumentkartonger av Vilmas Knäckebröd i bageriet i Böle industriområde i Hofors. De har tiotimmarsproduktion, fyra dagar i veckan.
  • I slutet av avsvalningsbandet står Mesa Muminovic och Johanna Hjulström och sorterar knäckesticks i pappersförpackningar. Det går i rasande fart. Men de behöver aldrig stå där längre än en timme i taget. De tio anställda roterar mellan olika arbetsuppgifter.
  • Brödet bakas på frön och ekologiskt bovete från Värmland.  Nästan all bovete som säljs i Sverige kommer från Kina. Anledning är priset. Vi betalar mer, för en unik svensk produkt och miljöns skull.
  • Namnet Vilmas knäcke kommer från Alex mormor som var bagare och hette Vilma.
  • Tyskland, Dubai, Australien och Frankrike är några av länderna där knäckebrödet lanseras under Swedish By Nature .
  • Dzevada Hasanovic kikar in i ugnen för att kontrollera bröden gräddas ordentligt.

I en liten knäckebrödsfabrik i Hofors bakas krispiga bröd som exporteras och säljs som lyxdelikatesser i Dubai, London och Paris.
– Intresset för hälsoprodukter är stort. I Dubai letar de efter ekologiska och smala produkter som vårt svenska knäckebröd, säger Alex Cartwright, vd för Fjällbergets bageri som bakar Vilmas knäcke.

Annons

Vi måste svida om till skyddsrockar, blåa tossor på fötterna och hättor över håret innan vi släpps in till produktionen där bröden bakas. Det doftar rosmarin i fabriken i dag. De bakar en smak per produktionsdag. I Sverige finns 13 olika smaker av Vilmas knäckebröd, varav fyra är säsongsprodukter.

– Jag kommer med idéer och sedan brukar vi testa nya smaker med att göra liten sats. Kantarell- och parmesankexen är den godaste men också den absolut dyraste smaken som vi har tagit fram. Kantarellpulver kostar 600 spänn kilot, vi kan inte göra så dyra knäckebröd, säger Alex Cartwright, vd och huvudägare.

Den 500 kilo tunga degen hälls ned i en tratt och sedan sätter processen i gång. På rullande band som är strödda med rosmarin och flingsalt rullas degen ut och skärs i avlånga längder.

– Vi har gjort en del MacGyver-lösningar, säger bagaren Rikard Eriksson och pekar på en liten vals som försiktigt trycker fast kryddorna i brödet.

Långa, spröda knäckebrödsskivor rullar i rader om fyra. Bröden åker in i ugnen. Nedanför ugnen står Dzevada Hasanovic. Hon är produktions- och kvalitetsansvarig och rör sig över hela fabriken. Provsmakning ingår i hennes arbetsuppgifter.

– Vi måste smaka av hela tiden. Min favoritsmak är chili.

En radio står på i ett tappert försök att överrösta bullret från maskinerna. Längst ned vid det 15 meter långa avsvalningsbandet sitter Mesa Muminovic och Johanna Hjulström och sorterar knäckesticks i pappersförpackningar. Det går i rasande fart.

– Man blir van. Och vi ser alltid till att rotera så att man inte sitter här hela dagen. Vi sitter högst en timme i taget här, förklarar Johanna Hjulström som är en av de tio anställda.

Fabriken producerar ett ton bröd per dag, vilket motsvarar ungefär 10 000 förpackningar. 20 procent exporteras och resten går till butiker i Sverige och en del till restauranger.

– Min bakgrund är mat men jag har också jobbat med it, innan it-bubblan sprack, säger Alex Cartwright som har sina rötter i England och Holland.

Han flyttade till Sverige år 2000. Orsaken?

– Kärlek, förstås, säger han som om det vore den mest självklara sak i världen.

Året därpå startade han företaget Bröderna Cartwright, som till en början importerade mjukt bröd för försäljning till flygbolag och exklusiva butiker i Stockholm. Men de ville inte ha fryst bröd. Då väcktes tanken på att baka ett ekologiskt och hållbart bröd utan tillsatser eller konserveringsmedel. Svaret blev knäckebröd.

Men hur hamnade fabriken i Hofors?

Produktionen skedde först i Stockholm, men flyttades sedan till Estland. Det funkade inget vidare.

– Att bygga nytt kostar mycket så vi letade efter lämpliga lokaler inom 25 mil från Stockholm. Procordia hade precis lagt ned sin pajtillverkning i Hofors. Det var exakt vad vi sökte. 2010 flyttade vi produktionen till Hofors, säger Alex Cartwright.

Företaget växte stadigt under de första åren. Men sedan var det några satsningar som blev för dyra och 2011 gick företaget med förlust och låg därför lågt under två år. 2014 förberedde de ett nytt sortiment. Efter de tuffa åren har Alex Cartwright fått ordning på den nya produktionen med ekologiska och lokala ingredienser.

– Målet är att det ska var nyttigt och gott, bra och hållbart för både kroppen och miljön. Efter två års tester har vi även lyckats ta fram ett glutenfritt, lågkolhydrat fröknäcke på helt eget recept. Jag är så stolt över att vi lyckades baka på svenskt ekologiskt bovete. Vi har dessutom blivit mycket mer effektiva i produktionen med bättre maskiner.

De har också lagt mycket krut på att få fram rätt förpackningar.

– Varje land har olika krav och olika pallstorlekar. Nu har vi hittat en ny förpackning för alla kunder, förklarar Alex Cartwright.

Två välkända designers, Bengt Lindberg och Lotta Glave, har formgivit den nya förpackningen.

– Vi ville ha en ursvensk design men ändå modernt med anknytning till traditioner. De färgglada förpackningarna med svenska djur har bland annat gjort stort intryck i Frankrike. Små detaljer gör stor skillnad, säger Alex Cartwright.

– Det finns få länder där man äter lika mycket knäckebröd som i Sverige. Genom att ha ett litet fönster i förpackningen kan folk se vad det är, för de fattar inte i andra länder vad knäckebröd är.

Vilmas knäcke exporteras till Tyskland, Belgien, Frankrike, Australien, Schweiz, Dubai och Storbritannien.

– I Australien är de jätteintresserade av crackers och de jämför oss med kex. I Frankrike satsar man på tilltugg före maten och där har vi hittat en marknad som passar oss, säger Alex Cartwright.

– Det är bättre att satsa på ett fåtal länder och göra en riktig insats och sedan långsamt utöka.

2014 omsatte företaget 15,5 miljoner kronor. Alex beräknar att de ska kunna öka omsättningen med några miljoner i år.

– I år kommer knäcket att börja säljas på Lafayette i Paris och Harrods i London tar åter upp försäljningen.

En annan nyhet för i år är att Fjällbergets bageri startar en webbshop med möjlighet att beställa knäckebröd via nätet. Den beräknas vara klar i juni.

Mer läsning