Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läsambassadör ska inspirera Hoforslärare

/
  • Anne-Marie Körling är sveriges läsambassadör från 1 oktober 2015 till 2017.


Anne-Marie Körling, 57 år, lärare sedan 20 år och nybliven läsambassadör som kommer att ge Hoforslärare en dos läsinspiration på onsdag.

Annons

– Jag kommer för att prata om hur man skapar textfrågor och förbereder textsamtal så att eleverna blir överraskade och nyfikna på texten. Det är undervisning i högt tempo och mycket mer muntlighet, säger hon.

Hur kan man locka eleverna att läsa?

– Ha undervisning som står på flera ben: självständig läsning, högläsning och modellad läsning. Det är viktigt att det finns flera sätt att läsa på, att man får uppleva vad litteratur är. Det ska vara ett kreativt och lustfyllt möte med litteraturen med flera böcker att välja på. Det gäller alla texter, även i en matematikbok eller i ekonomiundervisning.

Varför är det så viktigt?

– Skönlitteratur är en unik möjlighet att resa utan att åka någonstans, att lösa ensamhets- och livsfrågor. Då finns ju boken där. Jag vill att vi tänker generöst om böcker och läsning, att vi skapar engagerade läsare genom att diskutera texten. Vi har så mycket synpunkter på vad barn läser – frågan är om det skapar läsare. Det egna initiativet i läsningen måste vara en del, oavsett vad vi tycker om de egna valen, säger hon och berättar om en pojke vars föräldrar bekymrade sig över att han helst av allt läste kartor.

Vad ska du göra som läs­ambassadör?

– Skapa förutsättningar för unga att upptäcka skönlitteratur och ge dem möjlighet att bli engagerade läsare. Som läsambassadör är det min plikt att berätta om barnen som har svårt att läsa. Det är helt naturligt att man i åttan vill dölja att man inte kan läsa. Det är så smärtsamt, utanförskapet blir så svårt.

Hur kan man fånga upp dem?

– Genom att alltid diskutera hur vi läser, hur vi förstår, vad vi behöver för att förstå texten. Jag önskar att man i skolan hela tiden hade en handlingsplan och att man aldrig skuldbelägger barnen. Det krävs så mycket av barnen att säga att de inte förstår. Det kan också vara så att eleven kan läsa men inte har upptäckt läsglädjen. Man ska bejaka de texter de läser och undervisa med andra texter.

Vad kan föräldrar göra för att hjälpa sina barn?

– Fortsätt med högläsning så länge som möjligt. Barnet kanske skrattar åt något annat än man skrattar åt själv, man upptäcker varandra genom att läsa tillsammans. Det finns ingen åldersgräns för högläsning.

Mer läsning

Annons