Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sparkrav drabbar svaga i skolan

Många Hoforselever uppnår inte betyget godkänt i enskilda ämnen. Det gör att det finns ett stort behov av extra stöd på Petreskolan. Det stödet ges i dag på nyligen uppbyggda resurscentrum, men i och med de föreslagna nedskräningarna i nästa års budget kan den nya satsningen vara hotad.

Annons

Hofors har under många år legat i bottenskiktet bland Sveriges skolkommuner. Niornas betygsnitt var visserligen bättre i år än i fjol, men det problemet med ett stort antal elever som inte når betyget godkänt i enskilda ämnen består.

Det är anledningen till att ett nytt resurscentrum har bildats på Petreskolan, vilket medförde att den omdiskuterade dynamiska gruppen fick läggas ner.

– Vi såg i våras att fler behövde hjälp och gjorde därför en omorganisation i stället för att tillsätta fler resurser för det hade vi inte möjlighet till, berättade skolchefen Agneta Dahlqvist för Arbetarbladet tidigare i höstas.

Medan dynamiska gruppen gav en liten grupp elever extra tid ska nya resurscentrum alltså vara en bredare och mer flexibel hjälp. Här jobbar lärare med att få upp eleverna till betyget godkänt. Vissa behöver hjälp i flera ämnen, andra bara extra stöd i vissa avsnitt av en kurs. Till sin hjälp har de svaga eleverna både speciallärare och personal från elevhälsan.

– Vi är väldigt nöjda med hur det fungerar än så länge, även om det fortfarande är under uppbyggnad, säger Petreskolans rektor, Lise-Lotte Staaf.

Men det som är en av skolans främsta insatser för att jobba sig till bättre resultat kan nu vara hotat. Med de miljonnedskräningar som finns med i nästa års budget blir en av konsekvenserna just en minskning av stödresurser.

Det framgår av den analys som skolchefen har gjort utifrån besparingskravet på 3,4 miljoner kronor som Arbetarbladet kunde berätta om i gårdagens tidning.

Mer läsning

Annons