Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var tredje elev utan fullständigt betyg

/
  • UTMÄKER SIG. Hagaskolan sticker ut genom att endast hälften av eleverna når målen vid de nationella proven i årskurs fem. Det är långt under riksgenomsnittet som ligger på ungefär 80 procent.

Var tredje Hoforselev lämnar grundskolan utan fullständiga betyg och kommunen får nu kritik för att inte göra tillräckligt för dem som behöver extra hjälp.
Hagaskolan utmärker sig genom att bara hälften av eleverna når målen på nationella proven i årskurs fem, samtidigt som särskolan hyllas av skolinspektörerna.

Annons

I Skolinspektionens rapport som presenterades i går får Hofors kommun kritik för att de, trots det låga kunskapsresultatet, inte har vidtagit mer kraftfulla åtgärder.

– Det är inte ovanligt att resultaten är låga, men i Hofors är det också så att elever inte får det stöd som de behöver. Kopplingen där emellan är ganska anmärkningsvärd, säger undervisningsrådet Elisabeth Ritchey.

Var tredje elev går ut nian utan betyg i alla ämnen, vilket är betydligt lägre än riksgenomsnittet. Elevernas betyg har också markant försämrats de senaste fyra åren.

Dessutom är det påfallande stora skillnader mellan pojkar och flickors betyg.

– Skillnaderna är mycket större jämfört med riket, pojkarna ligger väldigt lågt i Hofors, säger Elisabeth Ritchey.

Tittar man på enbart svenska, engelska och matematik ser det något bättre ut.

– Det visar att Hofors har satsat mycket på att ge behörighet till gymnasiet och det är ju bra i för sig, säger Elisabeth Ritchey.

Skolchefen Agneta Dahlqvist kan inte direkt svara på vad de negativa resultaten beror på.

– Uppenbarligen räcker de åtgärder vi har satt in inte till, eller så har det inte varit rätt åtgärder. Troligtvis har vi heller inte de resurser som behövs. Vi måste sitta ner och analysera allt det här nu, jag och skolledningen, säger hon.

– Kanske måste vi fokusera mer på pojkarnas måluppfyllelse, tillägger hon.

Att Hagaskolan sticker ut genom att endast hälften av eleverna når målen vid de nationella proven i årskurs fem tror Agneta Dahlqvist kan bero på att eleverna byter skola i årskurs fyra.

– Det första året efter flytten från Lillån går mycket tid åt att bygga nya relationer. Det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad nu när eleverna kommer byta skola först till sexan.

Särskolans verksamhet får mycket beröm för sin pedagogiska ledning och en hög grad av behöriga lärare som inspektörerna anser vara mycket duktiga.

– Vad som är ovanligt är att de har så bra koll på och följer upp inte bara elevernas sociala utveckling utan även deras kunskaper i alla ämnen. Det är inte vanligt att se på en särskola, säger Elisabeth Ritchey.

Agneta Dahlqvist poängterar att det är en medveten satsning som Hofors kommun har gjort och skolan har därför gott om resurser.

– Det följer väl med lärarnas höga utbildningsnivå och de har också förutsättningar att följa upp eleverna på ett annat sätt, eftersom de har en högre lärartäthet.

Skolinspektionen tycker även att kommunen kan vara stolt över sina förskolor.

– Vi har inte varit ute i verksamheten utan vi har pratat med föräldrar, personal och rektorer som har gett en samställig bild. De utgår från läroplanen och ger mycket utrymme för barnens lek.

Mer läsning

Annons