Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världskänd designer fick elever att släppa loss kreativiteten

/
  • FORMDISKUSSION. Jens Fager diskuterar formtankar med Adam Lillsund och hans klasskamrater på Petreskolan.
  • KREATIVITET. Formgivare Jens Fagers idéer och tankar var uppskattade bland Hoforseleverna. Här hjälper han Daniel Yawe. Träslöjdsläraren Micke Klang överhör samtalet.
  • koncentrerad. Kajsa Croon fixar till det sista på fågelburen som hon och hennes grupp har jobbat fram.Foto: Lynda LundinGLASÖGON. Amanda Lundberg, Jasmin Nilsson och Rebecca Johansson tillverkade pappersglasögon som vardagsföremål och en hund som skulptur. ”Det var Amanda som fick en skitsnabb idé och då körde vi på det”, säger Jasmin.

Den kände formgivaren Jens Fager höll på torsdagen i en workshop med alla Hofors åttondeklassare. Med papper, sax, lim, häftstift och tejp som enda hjälpmedel fick eleverna i uppgift att göra skulpturer.
– Jag vill skapa ett flöde i deras kreativa process och därför har jag uppmanat dem att hänsynslöst gå på materialet utan att tänka så mycket, säger Jens Fager.

Annons

Idén till workshopen kläcktes av träslöjdsläraren Micke Klang. Han upptäckte Jens Fager ungefär samtidigt som resten av världen gjorde det.

– Micke såg hur jag hade tänkt, att jag ville vricka till saker mot hur man vanligtvis lär ut i skolor. Han undrade om jag inte ville komma hit och prata om det och göra något av det, säger Jens Fager som tog examen från Konstfack med ett slutarbete som skapade stor uppståndelse.

Han har nu ställt ut i Milano, London och New York.

– Jag använde mig inte av hyvlade ytor, utan av bandsågade. Min fråga var: kan inte råa ytor också vara vackra? Hela min filosofi som formgivare är att hantera materialet ärligt, använder jag trä så ska det synas att det är trä, säger Jens Fager.

Hans sett att arbeta intresserar Micke Klang som själv försöker få eleverna att tänja på gränserna på träslöjdslektionerna.

– Jag brukar säga att det är okej om ytan inte är helt jämn – bara de kan motivera det. Jag tror att den här workshopen har gett något – att eleverna vågar göra egna, mer kreativa saker framöver.

Jens Fager började med en kort föreläsning om sig själv, sitt arbete och olika sätt att arbeta som formgivare. Sedan fick alla elever två uppgifter, dels att skapa en skulptur i papper, dels att skapa ett framtida vardagsföremål i papper. Mottot för dagen är att det inte går att göra fel.

– Han sa att du kan vara mer kreativ än du tror att du kan vara, säger Evelina Hillberg.

– Vi skulle inte tänka så mycket utan bara göra, säger Maja Eriksson.

Tillsammans med resten av sin grupp har de skapat en egen version av lutande tornet i Pisa.

En annan grupp med elever har gjort vad de kallar en framtida kaktus.

– De har lekt med volymer, strukturer och utnyttjat papprets egenskaper, säger Jens Fager som är nöjd med resultatet.

– Flera av de saker jag har sett här i dag skulle kunna vara embryon som jag skulle kunna gå vidare och göra något med, säger han.

Mer läsning

Annons