Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vattenmätare kan ha visat fel i tio år

I över tio år kan Hoforsborna ha fått betala för vatten de inte har gjort av med. Gamla vattenmätare har visat en felaktig vattenförbrukning på mer än fyra procent. Men hur mycket Gästrike Vatten AB ska återbetala till kunderna är inte klart.

Annons

Var tionde år ska byte av vattenmätare ske enligt lagstadgade bestämmelser. Sedan i mars har Gästrike Vatten genomfört byte av 721 vattenmätare i Hofors kommun. Det är en tredjedel av alla mätare som finns i kommunen.

Vid så kallade intagningsprov av dessa mätare har Gästrike Vatten upptäckt att vissa mätare visat fel på mer än 4 procent.

Vattenmätarna har visat att Hoforsborna gjort av med mer vatten än vad de egentligen gjort.

– Nu måste vi undersöka om det är lika mycket felvisning även på de vattenmätare som ännu inte blivit utbytta, säger Mats Rostö, vd för Gästrike Vatten AB.

Feldebiterat

I och med felvisningen gissar Mats Rostö att kunderna fått en feldebitering på räkningarna med cirka 5–10 procent. Fel som kan ha pågått så lång tillbaka som tio år, senaste gången som mätarna byttes ut.

– Många mätare i Hofors har inte bytts på mer än tio år, vilket kan förklara delar av de mätare som visat fel. Det kan till och med finnas ännu äldre mätare. Är det så att kunderna har fått betala för mycket kommer de självklart att ersättas, säger Mats Rostö.

Men hur mycket kunderna kan räkna med att få tillbaka är inte klart.

– Vi kommer att kartlägga vad felen beror på och efter det kan vi komma med ett förslag, säger Mats Rustö.

Mer läsning

Annons