Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi får inte vara med och planera arbetet"

/
  • ELEVINFLYTANDE. Delar av elevrådet på Petreskolan har fått tycka till om hur eleverna kan bli mer delaktiga i undervisningen. De anser att det måste vara upp till varje enskild lärare att aktivt diskutera vilka arbetsmetoder man ska använda sig av.

I en enkät med Hofors grundskoleungdomar visar det sig att 35 procent anser att de sällan eller aldrig får vara med och planera sitt arbete i skolan.
Arbetarbladet har frågat delar av Petreskolans elevråd hur de tycker att skolan ska göra för att öka elevernas inflytande.

Annons

Den kvalitetsredovisning för kommunens förskolor och skolor som politikerna i barn- och utbildningsnämnden, BUN, nu får i sin hand baseras till stor del på frågor som eleverna i årskurs 3–9 fick svara på förra våren.

– Det är en bra idé och ett bra sätt att ta reda på hur det ligger till, men det är synd att det når politikerna i BUN först nu. Det blir lite inaktuellt eftersom mycket kan ha förändrats, säger Frida Ahlén som går i 9A och är vice ordförande i elevrådet.

Elevinflytandet är något som hon och de andra representanterna för elevrådet tycker behöver förbättras.

Enligt enkäten svarade också cirka 35 procent av eleverna att de sällan eller aldrig får vara med och planera sitt arbete i skolan, trots att det står skrivet i skolplanen att elever ska ha inflytande i undervisningen.

– Det är olika beroende på vilket ämne, men det är framför allt i SO vi får vara med och planera. Även lite i svenska och engelska, men i de andra ämnena är det mindre, säger Frida Ahlén.

Elevrådet anser att det viktiga med inflytande just är att lärarna aktivt frågar eleverna vad de tycker.

– Annars blir det bara; gör det, gör det. Det är mycket bättre att ha något att säga till om, säger Teresia Isaksen.

På frågan hur elevinflytandet ska öka är elevrådets svar att det måste vara upp till varje enskild lärare att bli bättre på att låta eleverna vara med och planera.

– En del saker tycker jag att de kan diskutera med oss innan de bestämmer, till exempel inför ett nytt kapitel kan de fråga vilka arbetsmetoder vi tycker att vi ska använda, säger Tobias Pettersson.

Enligt enkäten ska det även finnas ett stort missnöje med miljön på skolan, framför allt på högstadiet. Det skiljer sig mycket från skolan till skola, men sammanlagt är 33 procent av eleverna är inte nöjda. På Petreskolan har dock mycket hänt sedan enkäten gjordes.

– Det har blivit mycket trevligare i korridorerna, det är mycket mindre skadegörelse, säger Tobias Pettersson.

– Nya kafeterian med mysig soffa och tv är en stor del i det. Det beror mycket på elevrådet. Vi har fått större inflytande och gör mer, säger elevrådets ordförande, Victor Wembrand.

Mer läsning

Annons