Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anmälningar väller in mot sms-tjänst

Ett sms skickades till Erik Andersson, där det stod att han var medlem hos företaget Sm1 som skickar erbjudanden till mobiltelefoner. Men han har aldrig lämnat ut sitt nummer till dem.

16 anmälningar mot företaget har kommit in till Konsumentverket, bara sedan i torsdags.

Annons

Ett obehagligt sms dök upp hos Erik Andersson i Ockelbo i torsdags. Där stod det att han registrerat sig för en tjänst hos Sm1. Två gånger i månaden skulle han få erbjudanden gratis. Om han inte ansåg sig vara medlem, eller om han ville avregistrera sig från tjänsten, skulle han kontakta företaget.

Men när Erik Andersson försökte svara på meddelandet så gick inte det. När han gick in på företagets hemsida hittade han inga kontaktuppgifter till dem.

– Jag har inte lämnat ut mitt nummer till dem, säger han och undrar vad det är för skojare som ligger bakom.

Enligt företagets hemsida ska de över 750 000 personer, som finns registrerade i deras databas, ha godkänt att ta emot information via sms.

Sammanlagt har Sm1 anmälts 22 gånger till Konsumentverket.

– Det är kanonbra att allmänheten reagerar, säger registratorn Maud Blomqvist.

I sms-utskicket står dessutom att företaget tidigare hette DMD. De har anmälts 47 gånger sedan augusti förra året och har ett pågående tillsynsärende hos Konsumentverket. Enligt juristen Ola Svensson ska de ha skickat ut meddelanden till personer som inte har gett samtycke till att få dem. Den gången var Konsumentverket tvungna att leta upp hemsidans domännamn för att hitta någon kontaktperson till företaget.

Att 16 anmälningar kommit in mot samma företag bara på ett par dagar, förvånar Ola Svensson.

– Det är absolut inte normalt. Vi brukar få in 20 anmälningar om dagen, om man räknar in alla. Vi kommer att ta itu med det här, säger han.

Om man får ett oönskat meddelande ska man kontakta företaget som skickat det. Men om man inte får tag i några kontaktuppgifter ska man göra en anmälan till Konsumentverket, menar Ola Svensson.

Att Erik Andersson inte kunnat svara på meddelandet för att tacka nej till tjänsten, ser Ola Svensson allvarligt på.

– Även för de tjänster man gett samtycke till, måste det finnas en tydlig möjlighet att avregistrera sig, säger han.

Mer läsning

Annons