Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bröllopssatsningen en succé för Ockelbo

/

Bröllopssatsningen blev en riktig succé för Ockelbo kommun.

Annons

– Men uppmärksamheten spillde inte över på de andra kommunerna i regionen som vi hade hoppats, säger Ann Christin Gagge, utvecklingschef på Region Gävleborg.

Region Gävleborg såg kronprinsessbröllopet och intresset för Daniel Westlings hemkommun som ett unikt tillfälle att marknadsföra hela regionen som ett turistmål. Därför satsade man 3 miljoner kronor i det ettåriga projektet ”Ockelbo med grannar”, med syftet att stärka och behålla hela regionens roll som besöksmål.

Ockelbo kommun satsade ytterligare 3 miljoner i projektet och målen var att öka lönsamheten, skapa nya arbetstillfällen och öka antalet gästnätter i länet.

– Vi är väldigt nöjda utifrån hur projektet genomfördes, och det blev väldigt lyckat sett till att Ockelbo fick oerhört mycket uppmärksamhet, vilket förstås är positivt för hela regionen, säger Ann Christin Gagge och fortsätter.

– Men det är svårt att säga hur målen uppnåtts. Målen som sattes är ur ett långsiktigt perspektiv och vi skulle behöva komma tillbaka till projektet om fem år för att utvärdera hur besöksnäringen i regionen har påverkats, säger Gagge.

I en drygt 100 sidor lång slutrapport konstaterar Ockelbo kommun att varken Älgparken eller Vildmarksgalleriet ökat besöksantalet under 2010. Wij trädgårdar hade 16 procent fler betalande besökare jämfört med 2009 och man uppger att flera butiker har berättat om omsättningsökningar på 10–20 procent.

– De uppskattningarna är nog de enda mätningar som går att genomföra i det här unika projektet, konstaterar Gagge.

Av de 3 miljonerna som Region Gävleborg satsade i projektet gick stora delar till den stora byfesten den 19:e juni och för att betala projektledaren Monica Järnkvists lön.

Mer läsning

Annons