Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byskolorna ska bort

/
  • Kommunchefen Lars Sjödin tar emot den stora skolutredningen av Monica Axelsson och Rolf Hammar. I går presenterades den inför ett stort pressuppbåd i Perslundaskolan.
  • Utredarnas båda förslag innebär att Jädraås skola läggs ned. Även Lingbo och Åmots skola läggs ned i de båda förslagen. Frågan är om kommunen väljer att satsa på en helt nybyggd skola i centrala Ockelbo eller att rusta Perslunda, Gäveränge och Åbyggeby skola.

Utredarna har sagt sitt. Lägg ned byskolorna och satsa på en helt ny skolenhet i centrala Ockelbo. Eller lägg ner byskolorna, renovera Perslunda och Gäveränge samt Åbyggeby skola.

– Att behålla byskolorna är inte ett alternativ, säger utredarna.

Annons

I båda de två alternativen som presenterades vid en välbesökt presskonferens i går ingår en nedläggning av de tre byskolorna i Jädraås, Lingbo och Åmot.

– Vi bedömer inte det som ett alternativ att behålla byskolorna, varken ur en pedagogisk eller ur en ekonomisk aspekt, säger Rolf Hammar och poängterar att det inte har ingått i uppdraget att ta hänsyn till bygdeperspektivet – alltså vad som händer med en by när en skola läggs ned.

Alternativ A går ut på att lägga ner samtliga skolor och bygga en helt ny skola för kommunens i dag 534 elever i centrala Ockelbo, vilket skulle kosta omkring 220 miljoner kronor.

– Av pedagogiska skäl anser vi att en samlad skolenhet där man kan samordna pedagogiska resurser samt styrning och ledning är det mest fördelaktiga förslaget, säger Monica Axelsson.

Alternativ B går ut på att lägga ner Rabo skola och byskolorna och bussa eleverna från byarna till Åbyggeby skola. Perslunda rustas och görs om till en 6–9-skola och samtliga elever i centrala Ockelbo flyttas till Gäverängeskolan som också måste renoveras.

– Det är det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet, det är ungefär 100 miljoner kronor billigare än alternativ A rent investeringsmässigt, säger Rolf Hammar.

Utredarna vittnar om en skola med splittrad verksamhet och svagt utvecklat kvalitetsarbete. Inte heller kan man tillgodose elevers behov av särskilt stöd eller rätt att undervisas av rätt utbildade lärare.

– Trots relativt hög lärartäthet når långt ifrån alla elever målen och andelen höga betyg är väldigt låg, konstaterar utredaren Monica Axelsson.

Utredarna påpekar också att styrningen och ledningen måste förbättras för att skolresultaten ska höjas.

– Ledarskapet är i dag för splittrat, det är som att vara rektor på distans, säger Monica Axelsson.

Mer läsning

Annons