Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farliga korsningar ska nu bort

Banverkets arbete med att ta bort alla obevakade och farliga järnvägskorsningar i landet fortsätter. Nu har turen kommit till fyra plankorsningar söder om Ockelbo, som ska stängas. I stället gör man en ny gemensam korsning.
– Det ska finnas bommar och bättre säkerhet för passage, säger Karl-Martin Gidlund, Lantmäteriet.

Annons

Söder om Ockelbo, vid Åbron, finns ett antal järnvägsövergångar som inte anses vara tillräckligt säkra. Övergångarna är obevakade och flera av dem ligger också alldeles för nära väg 272 mot Sandviken.

– Korsar man järnvägen kan man inte stanna innan man kör ut på vägen, man måste passera båda samtidigt, och det är ganska farligt, säger Karl-Martin Gidlund.

Lantmäteriet har tagit fram ett förslag åt Banverket för hur man ska lösa situationen. Och i förslaget stängs sammanlagt fem övergångar, varav fyra används i dag. I stället blir det en ny korsning, som uppfyller säkerhetskraven.

– Där blir det ett vilplan mellan järnvägen och allmänna vägen, så att man kan passera järnvägen och sedan stanna och titta innan man ger sig ut på vägen. Det blir också bommar, säger Gidlund.

Banverket förhandlar nu med en fastighetsägare i området, som måste sälja sitt hus till Banverket om det ska gå att genomföra planerna. Andra boende i området kan också komma att få ersättning för de komplikationer som uppstår när övergångarna stängs – några av de boende kommer att få flera kilometer längre att åka till närmaste järnvägsövergång.

– Det kan handla om ganska stor ersättning.

Sammanlagt stänger man fem korsningar, men bara fyra av dem används i dagsläget. Den första är bara några hundra meter söder om avfarten mot Jädraåsvägen – den sista söder om ån mellan Lasjön och Hammarsjön. Det blir också en ny bro över ån, för att de boende söder om den ska kunna ta sig till den nya korsningen.

Sedan 70-talet har Banverket arbetat med att förstärka säkerheten längs landets järnvägar och försöker bygga bort eller ersätta så många plankorsningar som möjligt med korsningar i skilda plan. I början av 2000-talet fanns det omkring 2 500 äldre plankorsningar. Nu försvinner alltså ytterligare några av dem – och ersätts med en ny, men säkrare.

Mer läsning

Annons